سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 102914 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰ |
132 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در ادامه مجموعه نشست‌های مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار با خبرنگاران بازار سرمایه به میزبانی روابط عمومی این سازمان، ظهر امروز، چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و پیمان حدادی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با جمعی از اصحاب […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در ادامه مجموعه نشست‌های مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار با خبرنگاران بازار سرمایه به میزبانی روابط عمومی این سازمان، ظهر امروز، چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و پیمان حدادی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با جمعی از اصحاب رسانه به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این نشست، امیرمهدی صبایی اظهار کرد: یک سامانه برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شده تا هر تخلفی که ملاحظه شد، به نحو مقتضی برخورد قانونی با آن انجام شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص سیگنال فروشی و برخورد با متخلفین گفت: در این رابطه یک اداره دیدبانی تشکیل شده و ناهنجاری‌های بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این اداره فضای مجازی به‌صورت مستمر رصد می‌شود.

صبایی ادامه داد: محدودیتی در فعالیت بازارگردان‌ها وجود ندارد. یکسری چارچوب‌ها و ضوابط برای بازارگردان‌ها در نظر گرفته شده ولی این بدان معنا نیست که یک بازارگردان در یک روز یا مقطع خاص ممنوع الفروش شوند.

حفظ آرامش و تعادل در بازار سرمایه؛ اولویت صندوق تثبیت

در ادامه این نشست، پیمان حدادی با بیان اینکه یکی از اقدامات اصلی صندوق تثبیت، ثبات بازار است، گفت: این صندوق هر روز در بازار خرید و فروش نخواهد کرد و ورود صندوق تثبیت به بازار، بر اساس آیین‌نامه‌ای مشخص است.

به گفته مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، هم اکنون این صندوق در ۵۱۰ نماد سهام‌دار است و مجموع دارایی این صندوق ۱۲ همت و خالص خرید صندوق از ابتدای سال تاکنون، ۵ همت بوده است.

حدادی با بیان اینکه صندوق تثبیت به دنبال سرمایه‌گذاری در نماد خاصی نیست، تصریح کرد: بی‌تردید برای صندوق، ملاک مثبت بودن شاخص کل نیست. سازمان دیوان محاسبات بر عملکرد این صندوق نظارت دارد و صندوق تثبیت به دنبال کسب بازدهی نیست و به همین دلیل ملزم به ارائه گزارش نیست. خریدهای صندوق تثبیت محرمانه است و در جستجوهایی که انجام دادیم صندوق‌هایی این چنینی در سطح جهانی گزارش خاصی منتشر نکرده‌اند اما قطعا در ماه‌های آینده گزارش‌هایی از صندوق مخابره خواهد شد که خرید و فروش‌های آن برای اهالی بازار شفاف شود.

شرط حضور ۶۰ درصدی سرمایه‌گذار خارجی در بورس بین‌الملل

پیمان حدادی در خصوص بورس بین الملل اظهار کرد: در دو ماه گذشته جلسه شورای عالی بورس در زمینه بحث بورس بین الملل مطرح شد، با این شرط که حداقل ۶۰ درصد این معاملات خارجی و در آن اوراق ارزی حاضر باشد. اما هم اکنون به جز یک نهاد و یک بانک داخلی دیگر در خواستی برای بورس بین‌الملل را نداشته‌ایم. اساسنامه این بورس در اراده نظارت‌ هم در حال بررسی است اما تغییرات در بخش مناطق آزاد نیز کار را مقداری به تعویق انداخت.

از برگزاری مجامع نمادهای استانی سهام عدالت تا بازگشایی این نمادها

او درباره بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت گفت: در خرداد شورای عالی بورس سازمان بورس را مکلف کرد تمهیدات برگزاری مجامع را به گونه‌ای پیش ببرد که شهریور این مجامع برگزار شود. تمام مقدمات برگزاری فراهم شد و به شورای عالی بورس اعلام شد اما نهادی که باید مجوز برگزاری را بدهد شورای عالی بورس است که هنوز این مجوز داده نشده است.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: سازمان بورس به دنبال جلوگیری از توقف نمادها از جمله نمادهای استانی است. توقف این نماد ها را شورای عالی بورس اعلام کرده و تا زمانی که شورای عالی بورس مجوز ندهد باز نمی‌شوند. امیدواریم که شورای عالی بورس در خصوص کلیت سهام عدالت به جمع‌بندی برسد.

مدیر صندوق تثبیت گفت: در خصوص امکان فروش افراد مستقیم نیز باید شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم بگیرد.

استقبال ۲۲۰ هزار سهامدار از طرح بیمه سهام

حدادی در ارتباط با استقبال از طرح بیمه سهام تصریح کرد: ۲۲۰ هزار نفر نماد سهام‌یار را خریداری کرده‌اند و برای این سهامداران اصل پول و ۲۰ درصد سود در یک سال بعد تضمین شده است.

راه‌اندازی بازار دوطرفه

صبایی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان بورس راه اندازی بازار دو طرفه است، گفت: هدف از راه‌اندازی این بازار این است که فعالان بازار بتوانند با پیش‌بینی از نوسانات بازار امکان کسب سود داشته باشند. البته دو ابزار مهم فروش استقراضی و آتی بر روی شاخص برای راه‌اندازی این بازار بسیار مهم است.

نزدیک شدن ETFها به ارزش ذاتی سهم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم گفت: چالش اصلی این صندوق‌ها فاصله NAV با قیمت معاملاتی است که تا چند روز قبل زیر ۷۰ درصد بود. اما در نهایت اصلاح اساسنامه این صندوق‌ها که توسط سازمان بورس پیشنهاد شده بود توسط هیات وزیران تصویب شد.

مدیر نظارت بر بورس‌ها ادامه داد: براین اساس اطلاعیه آغاز فعالیت بازارگردان صندوق پالایش یکم منتشر شد که پس از آن شاهد رشد P به NAV در این صندوق بودیم که تا ۷۴ درصد افزایش یافت و هدف این است که این میزان نزدیک به ۱۰۰ درصد برسد.

به گفته صبایی، هنوز اطلاعیه شروع فعالیت بازارگردان دارا یکم منتشر نشده است اما شاهد سیگنال مثبت وضعیت پالایش یکم به دارا یکم خواهیم بود.

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا

امیر مهدی صبایی با اشاره به اینکه بعد از پذیرش خودروی ۲۰۷ در بورس کالا، به سمت پذیرش خودروهای پرتیراژ مثل ۲۰۶ و پارس حرکت خواهیم کرد، گفت: این موضوع در گرو تصمیم ناشران است، براین اساس دو خودروساز بزرگ کشور باید در این حوزه تصمیم بگیرند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: هدف نهایی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا بعد از عرضه موفق پژو ۲۰۷ این است که به‌مرور به سمت خودروهای پرتیراژ برویم که این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که شروع شده ادامه یابد و به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم.

به گفته این مقام ارشد، صنعت خودرو بیشترین آسیب و زیان انباشته را از قیمت‌گذاری دستوری متحمل شده است. عرضه خودرو در بورس کالا نعمت است. اما نمی‌شود همه خودروها به یکباره در بورس کالا عرضه شود؛ اما به صورت تدریجی این موضوع شروع شده و با یک شیب ملایم به سمت عرضه خودروهای پر تیراژتر پیش می‌رویم.

برخورد با نمادهای بورسی به هیچ وجه سلیقه‌ای نیست

مدیر نظارت بر بورس‌های بازار سرمایه در ارتباط با شبه برخورد سلیقه‌ای نهاد ناظر در بازگشایی و بستن نمادهای بورسی خاطرنشان کرد: هر نمادی در بازار سرمایه که بسته می‌شود به دلایل مختلف اعم از ظن دستکاری و غیره است اما سهامداران گاهی این توقف را برنتافته و می‌گویند این برخورد سلیقه‌ای است، در حالی که تمامی برخوردها بر اساس دستورالعمل‌ها است و به هیچ وجه بر اساس رفتارهای سلیقه‌ای نیست.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!