سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-21
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10898 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹ |
118 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.   به گزارش گروه بین الملل ادارک خبر، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفتگو با «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح […]

وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.   به گزارش گروه بین الملل ادارک خبر، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفتگو با «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای لهستانی گفت: ایران و لهستان رابطه تاریخی و دیرینه دارند و قدمت روابط به ۵۴۰ سال قبل برمی‌گردد و این سرمایه بزرگ برای دو کشور است. رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور به عنوان دو حوزه مهم غرب آسیا و شرق اروپا و دو کشوری که در این دو حوزه مهم به لحاظ جغرافیایی قرار دارند حائز اهمیت است. امیرعبداللهیان بیان کرد: لهستان در بحران و جنگ اوکراین نقش انساندوستانه را درباره آوارگان اوکراین و انتقال فوری اتباع ایران از نقاط مختلف اوکراین به لهستان و از آن جا به ایران به عمل آورد و از این منظر از مقامات دولت لهستان تشکر می‌کنیم.رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار دارند و در گفتگو‌های امروز توافق کردیم کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان سیاسی وزارتخانه و مدیران کل سیاسی حداکثر تا سه ماه آینده دور جدید نشست خود را برگزار کنند.
آخرین گفتگو‌های سیاسی ما در تهران کمتر از چهار ماه پیش انجام شد. امروز فرصت خیلی خوبی بود که با همتای خود روابط دو کشور را مرور کنیم.وی گفت: دو طرف بر اهمیت توسعه روابط در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری و تولید خودرو‌های سنگین اعم از اتوبوس و کامیون و پزشکی هسته‌ای و علمی در عرصه تبادل دانشجو و استاد تبادل نظر داشتیم.امیرعبداللهیان گفت: امروز سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، جوانان و رسانه‌های گروهی که از سوی ایران وزارت ارشاد متولی بوده به امضا خواهد رسید.وی با بیان این‌که وزیر خارجه لهستان در حوزه دیپلماسی پارلمانی ایده‌های مثبت و سازنده‌ای را مطرح کرد، افزود: امروز دیدار ایشان با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حوزه پارلمانی انجام شد و طی ماه آینده رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به ورشو سفر می‌کند. وزیر خارجه افزود: درباره برخی موضوعات مهم از جمله تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با هم اتفاق نظر داریم و در ادامه گفتگو‌های روز جاری درباره بازه زمانی برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی توافق لازم را خواهیم داشت.رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین اوکراین گفتگو کردیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم، همانگونه که مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن، سوریه و هر نقطه‌ای از جهان هستیم. معتقدیم راهکار در اوکراین سیاسی است و مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.وی همچنین اظهار داشت: در شروع جنگ در اوکراین، در تماس تلفنی با آقای رائو وزیر خارجه لهستان آمادگی ایران را برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز مشترک اوکراین و لهستان اعلام کردیم. همچنین آمادگی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه اعلام کردیم. به دلیل اینکه صلیب سرخ جهانی سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدار با لاوروف در تونشی چین و در سفر به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفتگو و توافق بودم و به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم.
وزیرخارجه لهستان: آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی هستیم وزیر خارجه لهستان نیز در نشست خبری در تهران گفت: زمانی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری را با ایران افزایش دهیم، چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیلی زیادی است. «زبیگنیو رائو» ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران در پاسخ به دعوت امیرعبداللهیان گفت: به مجردی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری ایران با لهستان بیشتر شود، چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیی زیادی است.
البته آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. در لهستان درباره آن حوزه‌ها فکر می‌کنیم و معتقدیم سیاستمداران باید محیطی را برای تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.رائو بیان کرد: ما آماده هستیم که همکاری در همه زمینه‌ها را داشته باشیم. ما درباره جنگ در اوکراین صحبت می‌کردیم. نظر لهستان این است که این جنگ نتیجه خشونت بی دلیل روسیه است. اوکراین مطابق قوانین جهانی یک کشور مستقل است و البته اوکراین حق دارد مطابق با قوانین بین‌المللی از خاکش دفاع کند.وزیر خارجه لهستان گفت: می‌خواهم از تجارب خود با وزیر خارجه ایران صحبت کنم که چه موضوعاتی می‌تواند برای امنیت جهانی مهم باشد. امروز نه فقط با آقای وزیر ملاقات داشتم با رئیس مجلس محمدباقر قالیباف ملاقات کردم و امروز با رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهم داشت.وی ادامه داد: خبر دارید که یکی از دلایلی که من به ایران آمدم هشتادمین سالگرد یادبود ورود آوارگان لهستانی به ایران بوده است و ایرانیان خیلی کمک کردند. آن‌هایی که از سیبری آمده بودند و ایران از آن‌ها میزبانی کرد و کمک زیادی به آن‌ها شد و چند هزار نفر از آن‌ها در خاک ایران درگذشتند. حکومت و مردم ایران ده‌ها سال است که کمک می‌کنند آرامگاه‌های لهستانی حفاظت شود و می‌خواهم از ایران در این زمینه تشکر کنم.زبیگنیو رائو اضافه کرد: همانطور که آقای امیرعبداللهیان گفت ما هم نظر هستیم که این ملاقات باعث می‌شود روابط دو کشور زنده‌تر و پررنگ‌تر شود و امضای تفاهمنامه بین دو کشور باعث خرسندی است و این گام اول است که می‌خواهیم با هم برداریم. تفاهمنامه‌هایی آماده هستند و امیدواریم در ورشو آن‌ها را امضا کنیم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!