دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 125145 |
تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ |
150 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

آیین تجلیل از حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم و مفسر قرآن کریم با عنوان «شیخ رسانه» امروز سه‌شنبه ششم تیرماه با حضور جمعی از  مسئولان در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.  استادی که او را ۴۴ سال با درس‌هایی از قرآن شناختیم و یک بار دیگر در جمع مدیران فرهنگی و تلویزیونی از […]

آیین تجلیل از حجت‌الاسلام محسن قرائتی، معلم و مفسر قرآن کریم با عنوان «شیخ رسانه» امروز سه‌شنبه ششم تیرماه با حضور جمعی از  مسئولان در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

 استادی که او را ۴۴ سال با درس‌هایی از قرآن شناختیم و یک بار دیگر در جمع مدیران فرهنگی و تلویزیونی از فراموش‌شده‌های فرهنگی گفت.

به گزارش ادارک خبر؛ در ابتدای جلسه پیمان جبلی رئیس صداوسیما برای عرض خیرمقدم پشت تریبون قرار گرفت و در یک جمله کوتاه اعلام کرد مفتخریم امروز نکوداشت حجت‌الاسلام قرائتی را برگزار می‌کنیم اما این نکته را هم بدانید یکی از رموز موقیت «درس‌هایی از قرآن» حجت‌الاسلام متوسل هم هست که سال‌های سال در کنار استاد حضور داشتند.

وی تصریح کرد: سلبریتی از نظر ما یعنی محسن قرائتی که سال‌ها از ظرفیت رسانه استفاده و شهرت و محبوبیت پیدا کرده است و تمام جامعه او را دوست دارند، اما در منش و رفتار و ایمانش تغییری نداشته است و ما باید از او درس بگیریم. در رسانه موضوع، هدف، نو به نو کردن روش‌ها، سخن گفتن با زبان مردم و تقوا و تمسک به قرآن، رمز‌های موفقیت حاج آقا قرائتی است که به عنوان یک اسوه، الگو و معلم می توانیم از ایشان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، در این مراسم با بیان اینکه اوج شکوفایی آقای قرائتی قبل از انقلاب از اصفهان آغاز شد، گفت: همانطور که شاعر گفته است، «هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم»، آقای قرائتی نیز هر چه دارد، همه از دولت قرآن دارد و قرآن تیتر زندگی، هدف و برنامه‌های اوست. قرائتی با قرآن زندگی می‌کند و این عامل موفقیت ایشان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: حاج آقای قرائتی مردمی است. همانطور که قرآن «هدی للناس» است، قرائتی «هدی لبیان» است. همچنین همانطور که قرآن برای همه است، آقای قرائتی نیز برای همه است. برای خودش شأنی قائل نیست. با او ۵۰ سال رفاقت دائم دارم. تنها تلفنی است که وقتی آخر شب تماس می‌گیرند، خانواده‌ام با شوق می‌گویند، آقای قرائتی پشت خط است. خدا رحمت کند، مادرم که فاضله‌ای بود، مرید آقای قرائتی بود و احساس افتخار می‌کرد. از کودک تا پیرزن، از جوان تا پیر به گوش دادن برنامه آقای قرائتی افتخار می‌کنند، چون پا روی خودش گذاشت و شأنی برای خود قائل نبود؛ بنابراین آقای قرائتی موفقیتش در این است که پا روی خود گذاشت.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، پژوهشگر قرآنی از دیگر سخنرانان این مراسم نیز گفت: بسیار دشوار است که ۵۰ سال را در ۵ دقیقه بگنجانیم. خداوند ۱۰۰ فرمان به پیامبر اسلام داده است و گاهی همه این فرمان‌ها را در یک کلمه گنجانده است؛ «و مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ؛ یعنی همه مأموریت‌های تو در رساندن پیام خالق به مخلوق خلاصه می‌شود»؛ حاج آقا قرائتی در این حوزه موفق بوده و توانسته پیام خالق را به مخلوق برساند و این موضوع را از بچه‌ها شروع کرد. من از اولین محصولات کارخانه قرائتی هستم؛ چراکه بچه‌ها طینت و سرشت پاکی دارند، حق‌پذیر و فارغ هستند.

وی افزود: در اولین جلسه، تخته سبزی را بر در اتاقی آویزان کرد و پنج کلمه در آن نوشت؛ مسئله، عقیده، قصه، اخلاق و شعار. مسئله‌گویی‌اش با دیگران متفاوت بود و رنگ قرآنی داشت، قصه‌ای را از قرآن انتخاب کرد، عقیده را براساس قرآن بیان کرد و اخلاق را با سبک جدید قرآنی و شعار را با آیه موزونی از قرآن انتخاب کرد. سال که گذشت، ۵۰ جلسه گذشته بود و حدود ۲۰۰ آیه قرآن بر جانمان نقش بسته بود.

حجت‌الاسلام بهشتی ادامه داد: به اعتقاد من، حاج آقا قرائتی از یک زبان بین‌المللی که زبان فطرت است، استفاده کرد و به همین دلیل خیلی زود از کاشان به سراسر کشور و سپس به مرز‌های دورتر رفت و شاید به ۱۰۰ کشور سفر کرده است. اولین بار که به اروپا می‌رفت، بسیار دوست داشتم که همراهش باشم تا ببینم چه واکنشی در برابر سخنان ایشان نشان می‌دهند. در اروپا مسلمانان ایرانی، عرب، پاکستانی و … حضور دارند، اما دوست داشتم در اجتماع غربی‌ها، واکنش آنها را ببینم. شیعیان اتریش یکشنبه شب‌ها، جلسه‌ای در مسجد داشتند که به حاج آقا ۱۰ دقیقه به سختی وقت دادند و وقتی ۱۰ دقیقه صحبت کردند، اعتراض کردند که ۱۰ دقیقه کم است و آن را زیاد کردند و جلسه ویژه گذاشتند.

پس از آن حجت‌الاسلام قرائتی که این روزها درد و رنج بیماری را هم تحمل می‌کنند روی یک صندلی در جایگاه نشست و مثلِ همیشه تابلوی درس‌های از قرآن هم در پشتِ سر او به عنوان دکور اصلی برنامه قرار گرفت. او در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء،‌ مراجع، علما و شهدا تشکر کنیم؛ پدر و مادر، همسر و هرکسی که ما را کمک کرده و در جهت دین‌مداری و سبک زندگی ایرانی اسلامی قرار داده است. اگر جایز بود اینجا ضعف‌ها و نقص‌هایی را می‌گفتم تا این تجلیل‌ها تنظیم شود. این تنظیم مهم است. چرا که به فرموده بزرگان، وقتی بین مردم درجات‌مان بالا می‌رود بایستی تواضع‌مان هم بیشتر شود.

ایشان به ویژگی‌هایی اشاره کرد که در طول سال‌های فعالیتش به آن توجه داشته است؛ حجت‌الاسلام قرائتی تأکید کرد: نکاتی را اینجا مطرح می‌کنم شاید برای اساتید دانشگاه، طلبه‌ها و منبری‌ها رمز موفقیت باشد؛ هیچ‌وقت در طول عمرم طی نکردم چقدر به من بدهید و هرچه قدر دادند قبول کردم و ندادند خورده‌ای نگرفتم؛ پول برای من سرنوشت‌ساز نیست. چقدر واقعاً برای زکات فیلم، شعر و کتاب نوشته شده؟ واقعاً این نکات در عرصه کارهای فرهنگی ما فراموش شده و حتی بعضاً ندیده‌ایم این نکات در خطبه‌های نمازجمعه هم پررنگ باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: در جمع مدیران فرهنگی و رؤسای صداوسیما صحبت می‌کنم؛ ما باید خاکِ آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایمان را تغییر دهیم. علومی مفید است بخوانند و علومی که سرگرمی است نخوانند. کاری بکنیم این مدارک تحصیلی (دیپلم، لیسانس و…) مهارت‌آفرین باشد نه اینکه مدارک‌مان هیچ کاربردی برای افراد نداشته باشد. بارها شنیده‌ام و دیده‌ام برخی از روحانیون ما که می‌گوییم در دانشگاه اصول و عقاید درس بدهند یا تبلیغ بروند نه روانشناسی تبلیغ می‌دانند و نه روانشناسی آموزش! مهارت را بیاموزید. حتی این مهارت در عرصه تبلیغ و عرصه فرهنگ باشد. چرا که در قرآن کریم داریم اگر ترسو هستید مبلّغ نباید ترسو باشد.

او به ساخت برنامه با فضای ساده و بی‌آلایش اشاره کرد: من همیشه طرفدار صحبت‌های ساده و رفتارهای ساده و بی‌آلایشم. با مردم باید با صداقت و شفافیت و ساده رفتار کرد. مردم دوست دارند ما مثل خودشان باشیم در برنامه‌سازی؛ خیلی از برنامه‌ها را می‌توان ساده گفت و ساخت. بحث‌ها را می‌توان ساده مطرح کرد. من در ابتدا برنامه‌ام در تلویزیون یک ساعت بود بعدها شد ۵۰ دقیقه و الان ۲۷ دقیقه؛ مردم حوصله‌شان به طول و تفسیر نمی‌رسد. من وقتی به تلویزیون رفتم با خودم گفتم یک شبه به همه مردم ایران خیلی حرف‌ها را می‌زنم فهمیدم اشتباه کردام. تبلیغ تلویزیونی بخشی از کار است و تبلیغ چهره به چهره و تن به تن اهمیت دارد. قرآن کریم مملوء از قصه‌های قرآنی است؛ این قصه‌ها را دریابید. در رادیو شاهدش هستیم و فکر نکنید اگر مدیر فرهنگی هستید به این مفاهیم نیاز ندارید.

این استاد و مفسر قرآن کریم تأکید کرد: از خنده‌های حکیمانه استفاده کنید نه دلقکانه؛ نوارهای زیادی از بنده درست کردند که استفاده شد. به لطف خدا سه قلعه مهم را فتح کردم با خنده؛ ما درِ خنده را نبندیم مردم با خنده‌های حکیمانه بخندانیم. از طرفی دیگر بارها دیده‌ام برخی از فیلم‌هایمان وجود خارجی ندارد. مثلِ مسئله‌های برخی مراجع که طلبه‌ها مطرح می‌کنند که اصلاً نیازی نیست. گاهی برخی از فیلم‌هایمان که خنده‌دار است بدآموزی دارد. برخی از چیزها را پخش می‌کنیم که به آنها نباید گوش کرد و آنها را دید.

وی با اشاره به اینکه از ازدواج آسان، قناعت، راحت زندگی کردن و زکات در فیلم‌ها و سریال‌ها بگویید، خاطرنشان کرد: قناعت، ازدواج آسان، راحت زندگی کردن و غذای ساده درست کنید و سفر آسان و زکات و خیلی چیزها می‌توان در فیلم‌ها و سریال‌ها صحبت کرد. مثلاً بارها دیده‌ایم برخی از مجریان به لباس و ظاهر آن‌قدر توجه دارند که از محتوا غافل‌اند یا برخی از برنامه‌ها و سریال‌ها به همین صورت؛ روی این مسائل کار کنید که خدایی ناکرده تبدیل به کم‌کاری و غفلت نشود. بیاییم در تبلیغات، فیلم‌ها و خنده‌هایمان بازنگری کنیم و سعی کنیم از چهره‌های هنجارشکن در تلویزیون استفاده نکنیم و آنها را راه ندهیم.

در ادامه این مراسم، از صفحه رسمی استاد قرائتی در تلوبیون با همراهی پویش تعاملی «معلم دوست‌داشتنی» رونمایی به عمل آمد. در این صفحه کاربران امکان تماشای تلویزیونی برنامه‌های آقای قرائتی را خواهند داشت. همچنین از سال ۵۸ تا امروز ۲۸۵۳ قسمت از برنامه «درس‌هایی از قرآن» با حضور استاد قرائتی ساخته شده است و ۳۸۴ قسمت بعد از شهریور ۹۹ در آرشیو سکوی رسانه‌ای تلوبیون در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. علاوه بر این، مجموعه نرم‌افزاری «راهی به سوی نور» که به ۳۰ زبان ترجمه شده، رونمایی شد.

در پایان از ۴۴ سال فعالیت مجاهدانه حجت‌الاسلام قرائتی در رسانه ملی تقدیر شد و هدیه‌ای هم به همسر این استاد اهداء شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید