دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-13
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 127837 |
تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
45 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

۱۴۷ میلیون تن گرد و غبار در سال از ۲۷۰ میلیون هکتار منشأ گرد و غبار خارجی کشور‌های همسایه ایران به کشور گسیل می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست: سالانه ۱۴۷ میلیون تُن ریزگرد وارد کشور می‌شودبه گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان ایرج حشمتی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ۲۳ استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار است، گفت: ۲۷۰ میلیون هکتار منشأ گرد و غبار خارجی داریم که منشأ آن‌ها کشور‌های همسایه ایران هستند و از این کانون‌ها ۱۴۷ میلیون تن گرد و غبار در سال به کشور گسیل می‌شود که گاهی تا استان اصفهان را درگیر کرده و مشکلات متعدد بهداشتی، تجاری و کشاورزی به دنبال دارد.
وی ابراز امیدواری کرد:صندوق توسعه ملی  از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان قرارداد و هزینه شد و رقم این اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که هنوز توزیع نشده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مجموع طی این سال‌ها چهار میلیون هکتار عملیات مقابله با گرد و غبار در کشور انجام شد، افزود: در اصفهان نیز ۱۱۲ هزار هکتار عملیات مقابله با گرد و غبار و ۳۸۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوبگیر انجام شده، اما متأسفانه کافی نیست.
 ایرج حشمتی ابراز امیدواری کرد : از کل اعتبارات برای مقابله با گردوغبار کشور ۶۸ درصد به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، ۹ درصد محیط زیست و ۲۰ درصد وزارت نیرو و مابقی به سایر دستگاه‌ها اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات کشور در بخش خارجی مغفول مانده بود که با دستور رئیس جمهوری سال گذشته نشست منطقه‌ای با شعار محیط زیست برای آینده بهتر با حضور ۱۱ کشور همسایه برگزار شد، زیرا موضوع گرد و غبار برای برخی کشور‌ها اولویت دار نیست و به نوعی نقش کمرنگی ایفا می‌کنند و از این رو لازم بود دیپلماسی محیط‌زیستی برای مقدمه دیپلماسی سیاسی صورت می‌گرفت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت : با پیشنهاد ایران و موافقت سازمان ملل؛ ۲۱ تیر به عنوان روز جهانی توفان‌های ماسه و گرد و غبار تعیین شده است.
وی گفت: اقدامات خوبی طی دهه ۷۰- ۸۰ انجام شده که نتایج خوبی داشته است، اما در این منطقه اراضی وجود دارد که متعلق است به گروه‌های که در قالب هیئت‌های هفت نفره زمین‌هایی دریافت کردند، اما کاری انجام ندادند و اکنون این‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شدند که لازم است با استفاده از قانون شناسه اراضی بایر شناسایی و تعیین تکلیف شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید