دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-13
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 127842 |
تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
46 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت : وسعت کانون‌های گردوغبار خارجی پنج برابر کانون‌های داخلی است و شدت و گسیل گرد و غبار خارجی به سمت کشور بسیار زیاد است .

وسعت کانون‌های گردوغبار خارجی پنج برابر داخلی استبه گزارش  خبرگزاری صداو سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار درسفر به استان  اصفهان با بیان اینکه کشورمان علاوه بر منابع داخلی از همه طرف مورد هجوم گرد و غبار است، افزود: متوسط تولید و گسیل گرد و غبار برای هر هکتار کانون خارجی ۵۴۰ کیلوگرم ذرات زیر ۱۰ میکرون بوده در حالی که از منابع داخلی ۱۲۲ کیلوگرم است.
وی افزود: سفر‌های متعددی به کشور‌های همسایه از جمله عراق، سوریه، کویت و امارات داشتیم و یک اجلاس منطقه‌ای با حضور ۱۱ کشور در ۲۱ تیر سال گذشته با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد.
وی با اشاره به شکل‌گیری صندوق منطقه‌ای برای اقدامات اجرایی زیر نظر سازمان محیط‌زیست و تشکیل کارگروه فنی در زمینه گردوغبار، گفت: آبان سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داد کنفرانس منطقه‌ای گردوغبار در سطح بین المللی برگزار شود که احتمالاً ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه طی ۲ روز برگزار خواهد شد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۳۱ ماه مِی (خردادماه) امسال پیشنهاد جمهوری اسلامی در مجمع سازمان ملل در خصوص تعیین روز ۱۲ ژوئیه به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار تصویب شد که یک دستاورد و موفقیت در دیپلماسی محیط زیستی محسوب می‌شود.
طهماسبی بیرگانی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی گرد و غبار با توجه به تجهیزاتی که داریم دشوارتر از پیش بینی باد است، گفت: نقشه بسیار خوبی در این زمینه تهیه شده که با توجه به سرعت باد بین پنج، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ متر بر ثانیه وضعیت خیزش گردوغبار از کانون‌ها را مدل سازی کرده و بر اساس آن با پیش بینی باد می‌توان هشدار گردوغبار صادر کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، ستاد ملی مقابله با گردوغبار با همکاری سازمان هواشناس سیستم پیش بینی دارد که از ۷۲ ساعت قبل رخداد پدیده گردوغبار، شرایط را اعلام می‌کند.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار ۱۰ استان درگیر کشور گفت: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در اغلب استان‌های درگیر تصویب شده و در این برنامه طی یک دوره ۱۰ ساله وظیفه همه دستگاه‌ها به تفکیک برای گرد و غبار اهداف و سیاست‌ها مشخص است و تلاش می‌کنیم منابعی را قائل شویم.
وی ادامه داد: ۶۷ واحد برنامه ریزی برای مناطق غبار خیز استان اصفهان مشخص شده و براساس آن عمده کاربری‌های غبار خیز ما مراتع ضعیف و متوسط هستند.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مراتع بدلیل تولید علوفه بسیار دارای اهمیت هستند، افزود: ۲ رویکرد مهم در اقتصاد مقاومتی در مدیریت اراضی کشاورزی و مرتع در دستور است، زیرا نزدیک به ۲۲۵ هزار هکتار زراعت غبار خیز وجود دارد که با تداوم این شرایط، تولید کاهش می‌یابد و باید بر موضوعاتی تمرکز کرد که اقتصاد ما با آن درگیر است.
وی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد فقط نهال کاری برای مقابله با گردوغبار بدلیل کمبود آب و ضرورت حفظ مراتع تصریح کرد: مهم این است که رویکرد برنامه محور برای مقابله با گردوغبار داشته باشیم.
آقای طهماسبی افزود: اعتبارات پیش بینی شده در این برنامه  هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان است که برای یک دوره ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: میزان گرد و غبار تولیدی از مناطق غبارخیز استان اصفهان ۳۶۸ هزار و ۲۸۱ تُن در سال برآورد می‌شود که ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (ریزگرد) است.
علی محمد طهماسبی بیرگانی به پراکنش مناطق غبار خیز این استان اشاره کرد و گفت: اصفهان حدود ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۶۶ هکتار مناطق غبار خیز دارد که میزان گرد و غبار تولیدی این مناطق ۳۶۸ هزار و ۲۸۱ تُن در سال برآورد می‌شود و این‌ها ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون (ریزگرد) است در حالی که حجم گرد و غبار را بیش از ۱۰ برابر این عدد باید دانست، زیرا ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون بطور متوسط حدود ۱۵ درصد از گردوغبار را تشکیل می‌دهند.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه موضوع کشاورزی حفاظتی مورد توجه ویژه استان اصفهان باشد، گفت: برنامه کشاورزی حفاظتی برای ۱۰ استان تدوین شده، زیرا خسارت گردوغبار در بخش کشاورزی بسیار بالا بوده و این در حالی است که اراضی کشاورزی ۱۰ درصد کانون‌ها را تشکیل می‌دهند، اما ۴۴ درصد خسارات ناشی از گردوغبار به اراضی کشاورزی وارد می‌شود است.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار  همچنین از استاندار اصفهان خواست که کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار ذیل کارگروه زیربنایی استان تشکیل و جلسات آن مرتب برگزار شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید