دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-13
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 127847 |
تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
38 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت : از سه میلیون هکتار تالاب در کشور ، بیش از ۵۰ درصدآن ، معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن غبار خیز است .

نیمی از تالاب های کشور غبار خیز استبه گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: سه میلیون هکتار مناطق تالابی در کشور داریم که طبق مطالعاتی که انجام یافته بیش از ۵۰ درصد معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از آن‌ها غبارخیز است.
وی افزود: این آمار مربوط به ۲ سال پیش است و اکنون یقیناً بالای ۶۰ درصد مناطق تالابی با توجه به خشکی حادث شده غبارخیزی دارند که تالاب گاوخونی نیز یکی از آن‌هاست.
وی با اشاره به تدوین برنامه ویژه برای مقابله با گرد و غبار عرصه‌های تالابی و زیستگاه‌ها افزود : در این زمینه یک برنامه خاص برای زیستگاه‌ها و مناطق تالابی تدوین شده است که در کارگروه و ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به تصویب رسیده و به استان‌هایی که مناطق تالابی و زیستگاه غبارخیز دارند، ابلاغ شده است.
طهماسبی بیرگانی دشت سجزی اصفهان را یکی از کانون‌های بحرانی کشور خواند و گفت: این منطقه در فصول گرم با وزش باد‌های شرقی- غربی، استان اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تأکید کرد: باید توجه داشت که فرودگاه اصفهان را به عنوان نقطه آسیب پذیر در این منطقه داریم و جاده ترانزیت و صنایع مختلف از گرد و غبار آسیب می‌بینند.
طهماسبی بیرگانی گفت: به هر حال این اقدامات موجب می‌شود که حجم کمتری از گسیل گردوغبار را شاهد باشیم؛ در حد مجاز، البته این کار‌ها انجام شده، اما در سطح بسیار وسیعی از کشور و استان اصفهان باید عملیات اصلاحی، پیشگیرانه و احیایی انجام شود.
وی با بیان اینکه ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور وجود دارد گفت: این مقادر مناطق غبارخیز در کشور با شدت‌های مختلف وجود دارد و سطح مناطق غبارخیز در استان اصفهان به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار می‌رسد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود  میزان گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلبون تن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون است و به هر حال اگر حجم کل را محاسبه کنیم شاید ۲۰ برابر این حجم گردوغبار منتشر می‌شود.
طهماسبی بیرگانی افزود: برنامه عملی را در دستور کار داریم که در بسیاری از استان‌ها سال گذشته به تصویب رسید و ما برای تمام دستگاه‌های عضو و تمام استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی‌به سال ۱۴۱۰ را طراحی کردیم.
وی گفت: این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده و امروز هم این طرح را تحت عنوان نقشه‌راه گردوغبار به استاندار اصفهان ارائه خواهیم کرد که وظایف گوناگونی برای همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی که کارگروه استانی هم‌عرض دارند، تعیین شده است.
وی همچنین میزان اعتبارات مقابله با گردوغبار کشور را در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بودجه غیر از اعتباری است که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان منابع طبیعی کشور دارند و خاص کانون‌های فوق بحرانی است که با مشارکت مردم و نهاد‌های ذی ربط و به تفکیک دستگاه‌ها و استان‌ها توزیع می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید