شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-11
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 130207 |
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶ |
63 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

تغییرات اقلیمی به نوسانات درون محیط زمین، فرایند‌های طبیعی موجوددر اطراف آن و تأثیر فعالیت بشر بر آن برمی‌گردد.نوسانات در تابش خورشید،گردش (وضعی) زمین و مقادیر (تمرکز) گازهای گلخانه‌ای از عوامل خارجی تغییر دهنده اقلیمی است.

ضرورت سازگاری و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمیاحد وظیفه رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما تغییر اقلیم را فرایندی خزنده دانست که از چند دهه گذشته شروع شده که مهم‌ترین شاخصه‌های آن تغییر دما و بارندگی است.
وی می‌گوید: وقتی اتمسفر جو زمین گرم شود به نوعی سامانه‌های جوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و الگو‌های جوی هر منطقه‌ای دچار تغیراتی می‌شود و مهم‌ترین عامل گرمایش هم گاز‌های گلخانه‌ای است.
آقای وظیفه می‌افزاید: از زمانی که بشر در کره زمین برای توسعه صنعت‏، مصرف سوخت‌های فسیلی را افزایش داد به تدریج دی اکسیدکربن جو به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت و با ایجاد گرما تغییرات شگرفی در الگو‌های جوی ایجاد شد و زندگی هم تحت تاثیر قرار گرفت.
رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی می‌گوید: مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، سازگاری با این تغییرات است یعنی به نوعی برنامه ریزی کنیم که سرمایه، اقتصاد و بهداشت ما آسیب کمتری ببیند. مثلا در بخش کشاورزی با تغییر الگوی کشت با ایجاد روش‌های نوین کشاورزی به ویژه کشت گلخانه‌ای که از آب کمتری مصرف می‌شود، محصول با ارزش‌تر و بیشتری تولید کنیم. به عنوان مثال در مناطق مرکزی کشور که آب از توان تبخیر و تعریق بسیار زیادی برخوردار است، به جای کشاورزی به شکل سنتی از روش گلخانه‌ای استفاده کنیم تا مجبور نشویم از آب‌های زیرزمینی مصرف کنیم.
وی می‌افزاید: اگرچه بارش در فلات مرکزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر است، ولی توان تبخیر بیش از سه هزار میلی متر در سال است بنابراین بهتر است کشاورزی در این مناطق به شکل سنتی نباشد چرا که در دراز با مصرف آب‌های زیرزمینی عارضه فرونشست زمین رخ می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید