یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-12
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 130862 |
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
35 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

مرشد محسن میرزاعلی با اشاره به تلاش خودجوش مردم به منظور برپایی مجالس محرم و صفر، از برگزاری بیش از ۱۰۰۰ تعزیه در این ایام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، میرزاعلی در برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت وگو با بیان اینکه از سنین بسیار پایین فعالیت خود را در کنار پدر و پدر بزرگ به منظور ترویج فرهنگ علوی آغاز کرده است، گفت: در خانواده‌ای چشم گشودم که همه عاشق و دلباخته سیدالشهدا(ع) و فرهنگ ایران زمین بودند و بابا جانم نیز بچه خوان تکیه دولت تهران بوده است و این هنر سینه به سینه در خانواده ما گشته است.برپایی بیش از ۱۰۰۰مجلس تعزیه در محرم۱۴۰۲
وی چنین هنری را یک نعمت دانست که از سوی خداوند اعطا شده است تا به خلق خدمتی صورت گیرد.
میرزاعلی معتقد است این قرعه در زمینه هنر آئینی و سنتی به نام خانواده‌اش رقم زده شد و خشنودی مردم پس از تماشای یک اثر نقالی برایش وصف ناشدنی است.
وی افزود: آن چه را از گذشتگان آموختیم، به نسل فعلی انتقال می‌دهیم و این لطف را جزئی از نعمات خداوند می‌دانم که شامل حالم شده است.
میرزاعلی در ادامه سخنان خود در رادیو گفت‌وگو با اشاره به سابقه و پیشینه هنر نقالی اظهار کرد: وقتی برای اجرای هنرهای آئینی به خارج کشور دعوت می‌شویم، مترجمی در کنار ما قرار گرفته و ابتدا توضیحاتی اندک به تماشاچی می‌دهد و سپس ما برای مخاطبی که از آئین و مذهب و علایق ما بی اطلاع است، ارتباط می‌گیریم.
وی با اشاره به سبقه بیش از هزار ساله هنر آئینی در کشورمان ادامه داد: در برخی منابع نیز به سابقه ۲۵۰۰ تا ۳هزار ساله اشاره کرده‌اند ولی به طور کلی باید دقت داشت که هنر مختصِ خودشناسی است و وقتی از قالب هنر استفاده می‌کنیم، قطعا میتوانیم خود را نیز رشد دهیم.
میرزاعلی ادامه داد: در سال‌های اخیر به تعزیه خوانی بها داده می‌شود و ظرف سه سال گذشته یک باکس مجزا در تلویزیون به تعزیه اختصاص داده شد و ما بهترین تعزیه خوانان را جمع و به تصحیح نسخ پرداختیم و روزی یک ساعت، تعزیه‌ای که بر اساس مقطع آماده شده بود را برای مخاطب به نمایش گذاشتیم.
وی افزود: مردم و هنرمندان آئینی آگاه هستند و آثار خود را بنا بر نیازهای روز جامعه آماده کرده‌اند وحتی اگر مسئولانِ حوزه فرهنگ و هنر را هم نادیده بگیریم، شاهد خواهیم بود که خودِ این هنرها راه خود را پیدا می‌کنند.
میرزاعلی از دعوت مردمی برای برپایی تعزیه خبر داد و تاکید کرد که در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ مجلس تعزیه در شهرها و روستاهای کشور در حال برگزاری است و شخصا در بیش از ۱۰۰ محفل برای ایام محرم و صفر دعوت شده‌ام تا به اجرای نقالی و پرده خوانی بپردازم.
وی معتقد است هنرمندان عرصه آئینی رابطی هستند تا مفاهیم را به مخاطب برسانند و این اتفاق در پرده خوانی و تعزیه به وفور دیده می‌شود.
میرزاعلی خاطرنشان کرد: در گذشته هنر زنانه نیز مختص و خاص بود و گذشتگان و علمای ما چنان خلاقیتی داشتند که با زبان هنر، مردم را رشد می‌دادند.
وی همچنین به تجمیع هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی اشاره کرد و گفت: هنرمند باید با یک اجرا و یا خواندن حتی یک متن، کاری کند تا قدری حال مردم بهتر شود و آتشی که در دل آن‌ها افتاده را سبک کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید