شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-11
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 132117 |
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۴۶ |
32 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

یک متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: حرکت به سمت تولید پلاستیک با ترکیبات گیاهی تجزیه پذیر که بیشتر هم بر پایه ذرت است نیازمند حمایت و تسهیلات و یارانه و همکاری ارگان‌ها و تشکل‌های مردمی و البته نظارت‌های دولتی است.

تولید پلاستیک با ترکیبات گیاهی نیازمند تسهیلات استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر رقیه سکوتی فر متخصص بهداشت مواد غذایی و استاد دانشگاه در مصاحبه با برنامه «روزنه» رادیو گفتگو درباره ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف اظهار کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی با اختراع پلاستیک به صورت گسترده در دنیا رایج شد.
وی با بیان اینکه ظروف پلاستیکی در انواع و اقسام مشخصات ساختاری مصرف می‌شوند افزود: نگهداری مواد غذایی در ایام محرم به دلیل حجم بالا و قیمت و حمل و نقل مناسب بیشتر در ظروف پلاستیکی انجام می‌شود لذا باید سعی کنیم که مواد غذایی گرم را در ظروفی بریزیم که کمترین خطر ایمنی را برای مصرف کننده به دنبال دارند.

این استاد دانشگاه گفت: ظروف پلاستیکی معمولاً برای مواد خنک مانند شربت‌ها و نوشیدندی‌های سرد مناسب‌تر هستند و استفاده از آن هم مشکلی ندارد، اما اگر مواد داغ در ظروف پلاستیکی شفاف و نازک ریخته شود ممکن است ترکیبات شیمیایی ظروف آزاد شود.

سکوتی فر عنوان کرد: کارشناسان بهداشت مواد غذایی معتقدند که بهترین ظروف برای ایام محرم، ظروف آلومینیومی است و در صورت عدم دسترسی و محدودیت بودجه، حدأقل کاری که باید انجام داد این است که مواد غذایی گرم به مدت کمتری و نهایتاً ۷۲ ساعت در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف نگهداری شود.

این متخصص بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه ظروف پلاستیکی در طبیعت خیلی دیر تجزیه می‌شوند گفت: طبق برآورد‌ها تقریباً ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا یک تکه پلاستیک تجزیه شود.

این استاد دانشگاه از رسانه‌ها تقاضا کرد که درخصوص استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف آموزش‌های لازم را به جامعه ارائه دهند و نسبت به رها کردن این ظروف در محیط و خیابان‌ها نیز هشدار دهند تا ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی در یک جا جمع آوری و برای بازیافت آن‌ها اقدام شود.

سکوتی فر مطرح کرد: ما به تدریج باید از تولید پلاستیک مطلق به سمت تولید پلاستیک با ترکیبات گیاهی تجزیه پذیر که بیشتر هم بر پایه ذرت است حرکت کنیم و نیازمند حمایت و تسهیلات و یارانه و همکاری ارگان‌ها و تشکل‌های مردمی و البته نظارت‌های دولتی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید