یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-12
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 132800 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶ |
37 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه، گفت: در یک سال گذشته با همت اعضای شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان های سراسر کشور و جلب رضایت از شکات، ۴۴ هزار و ۵۹۹ فقره پروندۀ دارای زندانی با سازش مختومه شده است.

صلح و سازش در بیش از ۴۴ هزار پرونده زندانی با همت شعب حل اختلافبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه در تشریح اقدامات شورا‌های حل اختلاف کشور در رابطه با آزادی زندانیان به ویژه زندانیان جرایم مالی در یک سال گذشته، با بیان اینکه با محکوم و زندانی شدن ممکن است مجرم؛ به حق سرکوب شده باشد، اما نتیجۀ آن الزاماً اصلاح نیست افزود: از طرفی در زندان با وجود زحمات زیاد و بکارگیری مددکاران مختلف امکان پذیرش اشتباه و جبران توسط مجرم کمتر است.

تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد
رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه، افزود: تا جایی که ممکن است نباید از مجازات حبس استفاده کرد و در این مسیر باید اذهان و افکار قضات را از لزوم اعمال مجازات زندان زدود.

با زندانی کردن یک نفر، خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند
حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: با مجازات حبس اصل فردیت مجازات زیر سوال می‌رود چرا که با زندانی کردن یک نفر، خانواده وی و اجتماع نیز به نوعی مجازات می‌شوند و سرمایه اجتماعی نیز برای کسی که جرم مرتکب شده است صرف می‌شود.

موجبات آزادی ۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر زندانی فراهم شد
وی اعلام کرد: در یک سال گذشته با تلاش و همت اعضای شعب حل اختلاف ویژه مستقر در زندان های سراسر کشور و جلب رضایت از شکات، ۴۴ هزار و ۵۹۹ فقره پروندۀ دارای زندانی با سازش مختومه شده است که در نتیجه موجبات آزادی ۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر از زندانیان این پرونده‌ها فراهم شد و پرونده مابقی آنان به جهت جرم دیگر یا جنبه عمومی جرایم در جریان است.

آزادی و جلوگیری از زندانی شدن هزاران نفر
رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه، یادآوری کرد: آزادی و جلوگیری از زندانی شدن هزاران نفر در سراسر کشور با همت شعب «تخصصی ویژه مستقر در زندان‌ها، تخصصی ویژه، صنعت، اصناف اتحادیه‌ها و سایر نهاد‌های تخصصی، واحد‌های قضایی شورای حل اختلاف، شرکای کلیدی شورا‌ها صلح یاران، سفیران صلح، داوران و میانجیگران» میسر و ممکن شده است.

برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان کرد: کسانی که استمداد می‌طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر می‌شود.

ایجاد صلح و سازش یکی از توصیه‌های اکید و دائمی فرهنگ اسلامی است
رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه بیان کرد: ایجاد صلح و سازش یکی از توصیه‌های اکید و دائمی فرهنگ اسلامی است که قرآن کریم بر انجام آن بسیار سفارش و تأکید کرده است تا هنگام منازعه؛ مردم با یکدیگر صلح کنند، این درگام اول اگر نشد و با یکدیگر صلح نکردند در گام دوم دیگران باید بین آن‌ها صلح برقرار کنید.

اقدام شورا‌های حل اختلاف به میانجی‌گری برای صلح و سازش عمل به دستور خداوند است
وی افزود: تکلیف است برای همه مومنان که با میانجی‌گری و وساطت بین مردم سازش و مصالحه ایجاد کنند، بنابراین اقدام شورا‌های حل اختلاف به میانجی‌گری یا مصالحه برای صلح و سازش در واقع عمل به یک تکلیف و وظیفه مهم دینی، اخلاقی و دستور خداوند است.

تقدیر از گذشت شکات
رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضائیه همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت شکات از حقوق قانونی‌شان نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید