دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 140870 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۶ |
127 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به توئیت سفیر انگلیس در ایران مبنی بر بازداشت عده ای از خبرنگاران خارجی در داخل کشور، اظهار کرد: معاون امور بین الملل و دبیر حقوق بشر قوه قضائیه در خصوص این موضوع پاسخ داده اند.

تعطیلی زندان رجایی شهر مطالبه مردم از قوه‌قضائیه بودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه امروز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

مسعود ستایشی ضمن قدردانی و تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: خبرنگاران بی شک در فضای تببین حقایق برای مردم به عنوان واسطه‌ای بی بدیل و خط شکن قرار دارید که از یک سو معضلات و مشکلات جامعه را شناسایی کرده و از سوی دیگر در تلاش هستید تا پرچم امیدافزایی و روشنگری عمومی را برافراشته و حلقه امین و اطمینان بخشی برای مردم و حاکمیت به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز، گفت: درباره این حادثه تروریستی کوردلانه در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اظهار تاسف می‌کنم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این اقدام جنایتکاران که تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی در داخل کشور توسط تروریست پروران مستکبر بین المللی طراحی و حمایت می‌شود و در لایه دیگر توسط رسانه‌های مخوف این جریان مورد توجیح و عادی سازی واقع می‌شود و در عین حال هیچ صدایی از سوی مدعیان همیشگی حقوق بشر به هوا بلند نمی‌شود.

ستایشی گفت: رئیس قوه قضائیه دستوری به رئیس کل دادگستری استان فارس داد تا هم در زمینه شناسایی عوامل و ریشه‌های این حادثه تلخ و هم در راستای تعقیب و مجازات این عوامل و تسریع در روند طی شدن پرونده از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

وی افزود: رئیس قوه قضائیه دستور داد تا کلیه عاملان و مسببان و افرادی که در جهت تحقق این حادثه اقدام کردند با جدیت و قاطعیت مورد تعقیب قرار گیرند.

سخنگوی قوه قضائیه: در ندامتگاه رجایی شهر برای پذیرش زندانی، برای همیشه بسته شده است
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تعطیلی زندان رجایی شهر کرج، گفت: هفته گذشته یکی از بزرگترین مطالبات مردم البرز از قوه قضائیه در خصوص تعطیلی زندان بزرگ رجایی شهر کرج محقق شد و درب این ندامتگاه برای پذیرش زندانی برای همیشه بسته شد.

وی افزود: تعطیلی زندان رجایی شهر بر آن بود تا این پیام به جامعه منتقل شود که مردم و وعده به آن‌ها برای قوه قضائیه اولویت اساسی است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ندامتگاه رجایی شهر یکی از برترین و مجهزترین ندامتگاه‌های سراسر کشور بود که به دلیل واقع شدن در وسط شهر کرج مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و از این رو تعطیلی این زندان به مطالبه دیرینه و جدی مردم بزرگوار و ولایتمدار از قوه قضائیه تبدیل شده بود.

وی افزود: این مطالبه در سفر استانی رئیس قوه قضائیه به استان البرز استماع شد و هفته گذشته با تلاش جدی و همه جانبه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و سایر مسئولان اجرایی و امنیتی با برنامه‌ریزی جامع در کمترین زمان ممکن و به بهترین کیفیت صورت گرفت.

ستایشی بیان کرد: جمعی از خبرنگاران در تاریخ شنبه ۲۱ مرداد از این زندان تعطیل بازدید به عمل آوردند و مشاهده کردند که فرایند سخت و پیچیده تعطیلی این زندان چگونه طی و منجر به تحقق آرزوی دیرینه مردم این استان شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه عنوان کرد: سیاست قوه قضائیه به ویژه در دوره تحول و تعالی، حبس زدایی و بازگرداندن مجرمان پشیمان و نادم به آغوش جامعه و بازپروری و تربیت آن‌ها برای قرار گرفتن در کنار جامعه سالم است این سیاست در مقاطع مختلف از سوی قوه قضائیه دنبال شده است. تعطیلی زندان رجایی شهر با تلاش دستگاه قضایی و انتقال برخی دیگر از زندان‌های استان به خارج از شهر‌ها یکی از نمونه‌های اجرایی شدن این سیاست است همین سیاست بود که منجر به پیشنهاد عفو گسترده عمومی قریب به یکصد هزار نفری متهمان و مجرمان به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی شد و در نهایت شامل نگاه عطوفت آمیز و پدرانه ایشان واقع شد.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره رای اخیر دیوان عدالت اداری
سخنگوی دستگاه قضا در رابطه حکم دیوان عدالت اداری در مورد سازمان سنجش اظهار کرد: نتایج مطرح شده از سوی هر طرف متمرکز بر حق مردم در راستای جلوگیری از تضییع حق شان و مبارزه با فساد، تعلم و رعایت قانون بود و این نکته بارز ثمره شیرین تاوان و اصرار بر حق مردم و جلوگیری از ورود متقلبانه و البته اصرار بر رعایت عدالت حتی برای متقلبان و در عین حال برخورد قاطعانه با متخلفان قطعی بود.

وی اضافه کرد: قوه قضائیه تمایزی میان عدالت خواهی با قاطع گرایی نمی‌گذارد و در صدد است عدالت خواهی را از مسیر قانون گرایی دنبال کند و ایجاد دو قطبی میان عدالت خواهی و مبارزه با فساد و قانون گرایی را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد بلکه تنها مجرای عدالت طلبی و مبارزه با فساد و تقلب را رعایت و احترام به قانون و حقوق اساسی ملت در تضمین حق قانونی آنان می‌داند.

ستایشی یادآور شد: سازوکار تعبیه شده برای رفتار‌های قانونی قوه قضائیه در احقاق حق عمومی منبعث از قانون برتر که همانا قانون اساسی است که آن چنان مترقی است که شان و جایگاه افراد، هرچند محترم و خدوم در مناصب حاکمیتی نتواند سایه برحق والاتر مردم، در احترام به قانون بیندازد.

ستایشی گفت: ما همچنان دیگر مسئولان دغدغه جوانان را داریم، دغدغه قانون و عدالت خواهی آنان و عدم تجاوز از حقوق قانونی را داریم. ما مسئولان ضمن اصرار حقوقی و منطقی بر موازینی که آن را به حق تشخیص می‌دهیم نسبت به انتقال این پیام همدلانه به جوانان در صیانت از قانون و نهاد عدالت منبعث از قانون اهتمام لازم را به خرج دهیم البته معتقد هستیم که نباید از قانون سوء استفاده‌ای صورت گیرد و راه‌های سوء برداشت‌ها باید مسدود شود. ضمن اینکه ملاک عدالت و قضات و داوری و شانیت عدالت خواهی نباید قربانی برخی جدال‌های رسانه‌ای شود که با ایجاد تنش در جامعه یا دامن زدن به آن در افکار عمومی گرفتار شبهه جدید شود. البته باز تاکید می‌کنیم نفس رقابت برای تحقق عدالت برای تجلی ان اقدامی مبارک و اقدامی احسن است، اما حدود آن نیز نباید از ورود قانونی و عدم اخلاقی تجاوز کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این واقعه نشان داد که امروز گفتمان عدالت و رعایت حقوق جوانان، گفتمان غالب و مورد پذیرش است و باید از این فضا صیانت و حفاظت کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید