به گزارش ادراک خبر، ساعاتی قبل از مذاکره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او، روسیه شبانه به یکی از بنادر اصلی صادرکننده غلات اوکراین حمله هوایی کرد.

به گزارش فرانس ۲۴، شدت بمباران به حدی بود که نیروی هوایی اوکراین از ساکنان بندر «ایزمایل» -یکی از دو بندر عمده صادرکننده غلات اوکراین در رودخانه دانوب در منطقه اودسا- خواست تا بعد از نیمه شب دوشنبه به دنبال پناهگاه باشند.

روسیه بار‌ها اعلام کرده اوکراین در قالب پر کردن کشتی‌های غلات، اقدام به واردات سلاح از طریق کشتی‌ها نیز می‌کند.

پوتین و اردوغان امروز دوشنبه در شهر سوچی روسیه در دریای سیاه دیدار خواهند کرد تا در مورد تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه گفتگو کنند. آنکارا و سازمان ملل به دنبال احیای قرارداد صادرات غلات اوکراین هستند که به کاهش بحران جهانی غذا کمک کرده بود. آنکارا این مذاکرات را برای توافق حیاتی خواند.

در ژوئیه ۲۰۲۲، ترکیه و سازمان ملل با میانجیگری میان طرف‌های مخاصمه موفق شدند ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را اجرایی کنند. با این حال، با عدم تامین منافع روسیه از این موافقتنامه، در نهایت مسکو یک سال بعد و در ماه ژوئیه سال جاری میلادی از این ابتکار عمل خارج شد. حال آنکارا و سازمان ملل بار دیگر در تلاش هستند در این زمینه میانجیگری کنند.

آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد من به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشنهادات جدی با هدف احیای مجدد ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین ارسال کرده ام.