پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 156153 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸ |
66 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر در حالی کمیته عالی توافق امنیتی ایران و عراق اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و آن‌ها خلع سلاح شده‌اند که این اقدام در تعامل سراسری با ایران و مقابله بغداد با فعالیت احتمالی این تروریست‌ها می‌تواند تحقق بخش امنیت منطقه محور گردد. براساس گزارش خبرگزاری […]

به گزارش ادراک خبر در حالی کمیته عالی توافق امنیتی ایران و عراق اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و آن‌ها خلع سلاح شده‌اند که این اقدام در تعامل سراسری با ایران و مقابله بغداد با فعالیت احتمالی این تروریست‌ها می‌تواند تحقق بخش امنیت منطقه محور گردد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، کمیته مذکور اعلام کرد: «براساس تعهد جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافقنامه امنیتی مشترک و با تلاش مشترک دولت فدرال، دولت منطقه کردستان و کمیته عالی مشترک دو کشور، مقرهای مستقر در نزدیکی مرز با ایران که گروه‌های ایرانی مخالف (گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در آن حضور داشتند، تخلیه شدند».
در ادامه این بیانیه آمده است: «این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق با ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. همچنین نیروهای مرزی فدرال در این مناطق مستقر شده‌اند. حضور دائمی است و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است».
کمیته مشترک همچنین اعلام کرد: «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل  با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد».
در ادامه آمده است: «عراق تاکید دارد در راستای تقویت روابط ویژه و بزرگ ملت‌های ما که حماسه اربعین بهترین نمود آن است، امنیت مرزها مسئولیت مشترک دو کشور است و این توافق مرجع حل هرگونه اختلاف یا تخلفی است که صورت می‌گیرد و گفت‌و‌گو مسالمت‌آمیزترین راه برای حل هرگونه مشکل یا اختلاف می‌باشد».کمیته مشترک در پایان این بیانیه خارج کردن گروهک‌های تروریست از غارها و پناهگاه‌ها در مجاورت مرزها و انتقال آن‌‌ها را «گامی مهم و بزرگ» توصیف کرد که نیازمند حفظ و تکمیل اجرای مراحل بعدی توافق است.دیروز ۲۸ شهریور موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق و پاکسازی مناطق مرزی شمال غرب ایران از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح تجزیه طلب بود.شش ماه پیش در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد.حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، به کرات با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها را سپاه پاسداران هدف قرار داد.مقامات جمهوری اسلامی ایران هم به دولت مرکزی عراق و هم به مقامات کردستان در این مدت اعلام کردند تحرک این گروهک‌ها و اقدامات مسلحانه و تجزیه‌طلبانه آنها از مبدأ اقلیم کردستان عراق را برنمی‌تابند.
در همین حال وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای ایرانی در نیویورک اطمینان داد که هیچ تهدیدی از سوی عراق علیه ایران صورت نمی‌گیرد. رسانه‌های عراقی از دیدار «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر دادند.به نوشته «الفرات نیوز»، وزیر خارجه عراق در این دیدار به همتای ایرانی خود اطمینان داد که هیچ تهدیدی از سوی اراضی عراق و منطقه کردستان، ایران را تهدید نخواهد کرد.
از سوی دیگر سفیر ایران در بغداد از سفر یک تیم مشترک ایران و عراق به منطقه کردستان برای ارزیابی نتایج توافق امنیتی خبر داد.«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با شبکه «العالم»، تصریح کرد: «شاهد اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزیشان هستیم. ما مسئله خلع سلاح گروه‌های تروریستی را در سایه توافقنامه امنیتی با عراق پیگیری می‌کنیم».وی افزود: «یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان دو کشور عازم منطقه کردستان می‌شود».
خبر دیگر آنکه مدیر کل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت گفت :برای توسعه پایدار تجارت بین ایران و عراق ایجاد بانک و منطقه آزاد مشترک بین دو کشور در دستور کار دولت قرار دارد. فرزاد پیلتن  در همایش توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول مادر حوزه برق آسیا است.مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت افزود: هر هفته یک رویداد در ایران در ارتباط با عراق در خصوص اعزام هیأت تجاری و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود که این موضوع ناشی از اهمیت تجارت با عراق است.وی بیان داشت: ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت به شمار می‌رود.
خبر دیگر از روابط دو کشور آنکه هیأتی قضایی از ایران به ریاست معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه برای تکمیل همکاری‌های ایران و عراق در زمینه قضایی و حقوقی با رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرد.
شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی از هیأت قضایی ایران به ریاست غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به همراه چند از قضات مختص استقبال کرده است».مطابق با این بیانیه، دو طرف در این دیدار ادامه همکاری‌های ایران و عراق در زمینه قضایی و حقوقی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید