پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 165986 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ |
173 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کمیته مشترکی در خصوص توافقنامه امنیتی ایران و عراق شکل گرفت و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان از انتظارات به حق ایران دارند، گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود. به گزارش ادراک خبر ناصر کنعانی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در […]

عراق توافقنامه امنیتی با ایران را کامل اجرا کند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کمیته مشترکی در خصوص توافقنامه امنیتی ایران و عراق شکل گرفت و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان از انتظارات به حق ایران دارند، گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود.
به گزارش ادراک خبر ناصر کنعانی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال سیاست روز درباره گلایه سردار باقری در خصوص عدم اجرای کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: در سفر اخیر الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به تهران که مقام امنیتی اقلیم کردستان عراق ایشان را همراهی می‌کرد، در خصوص آخرین وضعیت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق بحث و گفت‌وگو شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده خود در ارتباط با توافق امنیتی به طرف ایرانی ارائه کرد و در این خصوص گفت‌وگو شد.
کنعانی اضافه کرد: طرف ایرانی یافته‌های خود را ارائه کرد. دستگاه‌های ذیربط عراقی با همکاری مقام‌های اقلیم کردستان گام‌های موثری را تا الان در مسیر اجرای توافقتنامه مذکور و استقرار نیروهای مرزبانی عراق در مرزهای مشترک و برچیدن مقرهای گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی برداشتند و گزارش‌های آن به طرف ایرانی ارائه شد.
وی گفت: کمیته مشترکی در این خصوص شکل گرفت. از قبل کمیته‌ای داشتیم و امیدواریم با درک صحیحی که مقامات دولت عراق و اقلیم کردستان از انتظارات به حق ایران دارند و در پرتو مناسبات دوستانه و برادرانه و سازنده بین ایران و عراق و همکاری‌های خوب با اقلیم کردستان عراق، گام‌های لازم برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی برداشته شود. این موضوع در چارچوب کار کمیته امنیتی مشترک دو کشور ادامه دارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بیان کرد: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است به ویژه طی ۲ روز گذشته. همچنان شاهدیم برخی طرف‌های مشخصی که همواره حامی مستمر جنایات روزمره رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودند، اکنون در تلاشند در تحولات جدید جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و بدون توجه به تضییع ۷۵ ساله حقوق ملت فلسطین توسط یک رژیم اشغالگر و ذره‌ای اعتنا به این همه جنایات این رژیم، در تحولات اخیر در کنار ظالم و به پشتوانه ظالم علیه ملت مظلوم فلسطین ایستادند.کنعانی افزود: این به هیچ وجه قابل قبول نیست که دولت‌های غربی و آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ روانی و تبلیغاتی سنگین خودشان علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند که از ظالم در عرصه‌های بین‌المللی حمایت کنند. به هیچ وجه پذیرفته نیست، برخی دولت‌ها چشم خود را بر روی جنایات این رژیم ببندند و ملت فلسطین را در معرض اتهام قرار دهند.وی با بیان اینکه شاهد حمایت تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین هستیم، اظهار داشت: حجم گسترده‌ای از حمایت‌های افکار عمومی جهان را از مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین شاهدیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره موضع صریح و روشنی در قبال موضوع فلسطین داشته، گفت: هم موضع رسمی خود را در این خصوص اعلام و در عالی ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در رایزنی‌های دیپلماتیک وزیر خارجه با همتایان که همچنان ادامه خواهد داشت، تحولات صحنه فلسطین مورد توجه جدی قرار دارد.سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: آن کس که ایران را تهدید می‌کند، بداند هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود.سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر ارجاع موضوع عدم اجرای تعهدات ایران به کمیسیون مشترک برجام گفت: برجام توافقی است چندجانبه و همه اعضای برجام متعهد به اجرای تعهدات هستند. باید همه تعهداتشان را انجام دهند و اگر مسوؤلیت و تعهدی هست که هست، متوجه همه اعضاست. آنکه از تعهدات خود شانه خالی کرده آمریکا و دیگر اعضای اروپایی برجام هستند.وی افزو: مسؤولیت‌ها متوجه آمریکا و شرکای اروپایی آن است و توپ در زمین آنهاست.
سخنگوی وزارت خارجه درباره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعوید اظهار داشت: با همه کشورهای اسلامی و منطقه‌ای که گفت‌وگو می‌کنیم حمایت از مردم فلسطین از موضوعات مورد گفت‌وگو است و درباره خطرهای عادی سازی روابط هشدارها و توصیه‌های لازم را به کشورهای همسایه و جهان اسلام داشتیم و این روند را ادامه خواهیم داد.این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره زمان سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه گفت: موضوع این سفر یکی از برنامه‌هایی است که در چارچوب مناسبات دو کشور مورد توجه قرار دارد. هنوز تاریخ قطعی برای این سفر تعیین نشده و در برنامه کار روابط دو کشور دیدار سران و تبادل هیأت‌های عالیرتبه قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعزام ناو آمریکایی به منطقه نیز بیان کرد: گسیل ناو و یا هر حمایت دیگری از رژیم صهیونیستی به معنای قرار گرفتن در کنار ظالم است. اینکه این درگیری گسترش یابد، جزو احتمالات است. تأکید داریم که تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اقدام آتش افروزانه است و کشورها باید مداخله کرده و از اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بذرپاش به باکو و همکاری ایران و آذربایجان در کریدور شرق و غرب اظهار داشت: این موضوع جدیدی نیست و ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری در چارچوب مناسبات دوستانه و توأم با حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان خاک خودش را و کریدور ارتباطی خود را در اختیار آذربایجان قرار داده و از خاک ایران برای ارتباط بین آذربایجان و نخجوان استفاده شده است و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: با توجه به آزادسازی قره‌باغ امکان برقراری همکاری‌های جدید متناسب با شرایط جدید جغرافیایی وجود دارد و طرف آذربایجانی درخواست همکاری‌ها با ایران با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباطی آذربایجان با نخجوان را مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است. سفر بذرپاش و افتتاح پل در همان چارچوب برای استفاده از کریدور ترانزیتی ایران صورت می‌گیرد و این همکاری‌ها با جدیت در حال استمرار است.
وی گفت: از همکاری‌های مربوط به حوزه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، ولی باید ناظر به احترام به استقلال کشورها و قوانین بین‌المللی صورت بگیرد. ایران از همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بذرپاش با همتای خود گفت‌وگوهای خوبی در چارچوب فعال کردن همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام داد و دیدار خیلی خوبی هم با الهام‌ علی‌اف انجام شد و گفت‌وگوها در فضای سازنده و مثبتی انجام شد.
 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید