دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-06
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 180841 |
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳ |
49 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از تسنیم ، مجید جلیلی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی در رابطه با توسعه تولید خودروهای برقی, گفت: گزارش‌ها نشان می دهد که ساده سازی‌هایی در رابطه با تولید خودرو برقی صورت گرفته به عنوان نمونه, گیربکس و برخی قطعات متحرکی که در خودرو احتراقی به […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از تسنیم ، مجید جلیلی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی در رابطه با توسعه تولید خودروهای برقی, گفت: گزارش‌ها نشان می دهد که ساده سازی‌هایی در رابطه با تولید خودرو برقی صورت گرفته به عنوان نمونه, گیربکس و برخی قطعات متحرکی که در خودرو احتراقی به کار گرفته می شود, در آن به طور کامل حذف می شود.

وی ادامه داد: یک خودرو برقی در مقایسه با خودرو احتراقی از قطعات متحرک کمی استفاده می کند به طوری که در تولید یک خودرو احتراقی حدود ۲۰۰ عدد قطعه موتور وجود دارد که این عدد در خودرو برقی به ۲۰ عدد می رسد؛ همین امر موجب کاهش هزینه های سرمایه ای برای راه اندازی خط تولید یک خودرو برقی می شود.

به گفته ی وی, برای راه اندازی خط تولید خودرو برقی, به ۵۰ درصد هزینه سرمایه گذاری تولید یک خودرو احتراقی نیاز است که همین موضوع می تواند نقطه قوت این خودروها در مقایسه با خودروهای احتراقی باشد اما در کشورمان کارهای جدی برای تولید آنها توسط خودروسازان صورت نگرفته است.

جلیلی با اشاره به هزینه راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو برقی, می‌گوید: در آمریکا هر ایستگاه شارژ برای یک خودرو سواری حدود ۲۵۰۰ دلار هزینه دارد و برای خودروهای بزرگ‌تر مانند اتوبوس این رقم به ۲۵ هزار دلار می رسد.

وی افزود : اکنون در ۴ استان زیرساخت های ایستگاه شارژ خودرو برقی تاسیس شده اما تعدادشان کم است؛ ورود این خودروها به بازار مصرف یک روند آرام دارد که این فرصت را ایجاد می کند تا در زیرساخت های بهره برداری از این خودروها سرمایه گذاری کرد و آنها را توسعه داد.

حال این سئوال مطرح است که چرا خودروهای برقی با وجود طراحی ساده ، حذف برخی قطعات مثل گیربکس و برخی قطعات متحرک و کاهش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری اولیه در تولید خودروی برقی، باز هم ۲ تا  ۲،۵ برابر گرانتر از خودروهای احتراقی است؟

در مقایسه با خودروهای معمولی، خودروهای برقی به دلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی و سایر اجزای مکانیکی ، طراحی ساده‌تری دارند. با این حال، هزینه برخی از اجزای کلیدی در یک خودروی الکتریکی به قیمت بالاتر آن کمک می کند.

بسته باتری: بسته باتری گران ترین قطعه در یک وسیله نقلیه الکتریکی است. هزینه بالای وسایل نقلیه الکتریکی با باتری (BEV) عمدتاً به دلیل خود باتری است که برای ذخیره انرژی الکتریکی بسیار مهم است. فناوری فعلی باتری لیتیوم یونی که در خودروهای برقی استفاده می شود به موادی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل نیاز دارد که به راحتی در دسترس نیستند و نیاز به استخراج و پردازش دارند. این امر هزینه باتری های EV را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

هزینه تحقیق و توسعه

سازندگان خودرو زمان و پول قابل توجهی را برای تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری می کنند. هر جزء، از بسته باتری گرفته تا چرخ ها، باید به طور خاص برای خودروهای برقی طراحی شود. این امر هزینه های تولید و متعاقباً قیمت خودروهای برقی را افزایش می دهد.

فناوری پیشرفته و الکترونیک پیچیده

در حالی که مکانیسم کار یک وسیله نقلیه الکتریکی در مقایسه با یک خودروی معمولی نسبتاً ساده است، فناوری درگیر در ساخت یک خودروی الکتریکی پیشرفته و پیچیده است. سامانه های الکترونیکی پیچیده برای مدیریت باتری‌های با ظرفیت بالا، موتورهای الکتریکی و ویژگی‌های پیشرفته کمک راننده مورد نیاز هستند. این پیشرفت های فناورانه به افزایش هزینه خودروهای الکتریکی دامن می زند.

کارشناسان صنعت خودروهای برقی پیش بینی می کنند در گذر زمان و با افزایش تولید این خودروها و فراگیر شدن فناوری آن، قیمت ها منطقی تر خواهد شد، از سوی دیگر تاثیر خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا، استفاده از این خودروها را اقتصادی تر خواهد کرد.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید