چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-08
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 180986 |
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ |
37 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر مهرداد بذرپاش در حاشیه برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده دو کشور طی دو سال اخیر یعنی فاصله بین اجلاس شانزدهم تا اجلاس هفدهم ارائه شد که در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. وی ادامه داد: در حال حاضر […]

به گزارش ادراک خبر مهرداد بذرپاش در حاشیه برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده دو کشور طی دو سال اخیر یعنی فاصله بین اجلاس شانزدهم تا اجلاس هفدهم ارائه شد که در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور به حدود نیم میلیارد دلار رسیده که طی دو سال اخیر رشد خوبی داشته اما با توجه به مرزهای مشترک خشکی و آبی دو کشور برازنده نیست.

وی افزود: در جلسه امروز گزارش ۶ کمیته تخصصی از سه روز گذشته توسط مسئول هر کدام از کمیته‌های نفت، حمل و نقل،  تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌های استانی و مرزی، کشاورزی، منابع آب و هواشناسی و علمی و آموزشی ارائه شد.

وی تصریح کرد: مقرر شد مشکلات و مسائل مربوط به هر کدام از کمیته‌ها مطرح شده و به اطلاع روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور برسد تا درباره آنها تصمیم گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه فردا شنبه کمیته‌های تخصصی به کار خود ادامه داده و در نشست پایانی اجلاس جمع بندی نهایی را ارائه داده تا سندها امضا شود گفت: به طرف ترکمنستانی پیشنهاد داده‌ایم در قبال صادرات گاز کالا یا خدمات فنی مهندسی ایران تهاتر شود. این موضوع مورد توافق کلی رهبر ملی ترکمنستان قرار گرفته و امروز در دیدار با رییس جمهور این کشور نیز گزارش مربوط به آن ارائه شد.

بذرپاش در ادامه از تسویه حساب صادرات برق ترکمنستان به ایران از طریق تهاتر خبر داد و با تاکید بر اینکه گردشگری بین دو کشور رونق ندارد اضافه کرد: یکی از دلایل عدم رونق گردشگری صدور سخت ویزا است که از طرف ترکمنستانی خواسته‌ایم سهولت بیشتری را برای این کار در نظر بگیرد. همچنین با توجه به اینکه اصلی‌ترین نیاز تجار و فعالان اقتصادی برای حضور در ترکمنستان زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل هوایی است به دنبال افزایش پروازهای دو کشور هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازارچه‌های مرزی دو کشور در اقتصاد و رشد تجارت ایران و ترکمنستان افزود: در زمان حاضر بازارچه مرزی باجگیران فعال است و  فعال کردن بازارچه مرزی گمیشان- حسن قلی در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از بسترهای مهم برای صدور خدمات فنی مهندسی است اظهار کرد: یکی از این نمایشگاه‌ها نمایشگاه ایران پروژه بود که امروز با حضور ۹۴ شرکت ایرانی و ۳۰۰ فعال و تاجر کشورمان در ترکمنستان افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی از امضای سند همکاری بین دو کشور در حوزه دامپزشکی، کشاورزی، حفظ نباتات، علوم جوی و هواشناسی خبر داد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی آنها بازار بسیار خوبی در ترکمنستان خواهند داشت.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید