شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 195932 |
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۱ |
31 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: اجلاس امروز با حضور نمایندگان رسمی دولت‌ها از ۴۰‌کشور و نمایندگانی از بخش‌های غیردولتی، علمای دینی و مدیران و اصحاب رسانه‌ای از ۲۹ کشور برگزار شد و این نشان می‌دهد موضوع […]

به گزارش ادراک خبر؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: اجلاس امروز با حضور نمایندگان رسمی دولت‌ها از ۴۰‌کشور و نمایندگانی از بخش‌های غیردولتی، علمای دینی و مدیران و اصحاب رسانه‌ای از ۲۹ کشور برگزار شد و این نشان می‌دهد موضوع فلسطین محوریت و اهمیت خوبی را در سطح جهانی دارد.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر در مواضع سیاسی و بین‌المللی برای کمک به مردم فلسطین است. هدف اصلی ما در این مقطع از نسل کشی مردم غزه این است که بتوانیم اقدامات چندجانبه داشته باشیم و باید همه بدانند که فلسطین و آینده آن متعلق به مردم آن کشور است.

وزیر امور خارجه افزود: تمرکز بر احقاق حقوق فلسطینیان از طریق حق تعیین سرنوشت آنها امروز با ردیگر مورد تاکید قرار گرفت. ریشه آنچه امروز شاهد هستیم به ۷ اکتبر(۱۵ مهر) بر نمی‌گردد؛ طوفان الاقصی اقدامی افتخار آمیز از سوی مقاومت فلسطین و حماس بود ولی ریشه آن به ۷۵ سال گذشته برمی‌گردد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دیداری که اخیرا با اسماعیل هنیه در قطر داشتم در آستانه سفر وی به مصر و رایزنی در خصوص برخی طرح‌های سیاسی در خصوص توقف جنگ، چگونگی تبادل اسرا و آینده فلسطین بود که در این محورها گفتگو داشتیم. رهبران مقاومت فلسطین در جهاد اسلامی ایده‌های مهمی را برای مرحله سیاسی دارند و سناریوهای متعددی را، هم برای جنگ و هم برای آینده آن در جهت احقاق حقوق فلسطینیان دنبال می‌کنند.

 

وی گفت: در ۷۰ روز گذشته بدون استثنا پیام‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها به ما، با تمرکز بر این است که دامنه و گسترش جنگ را ایران کنترل کند. حزب الله لبنان خودش تصمیم گرفت تا با درگیری در جنوب لبنان با رژیم صهیونیستی روبرو شود. نیروهای یمنی در دفاع از مردم فلسطین اقداماتی را انجام دادند و گروه‌های مقاومت عراقی و سوری هم پایگاه‌های آمریکایی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. آمریکا مرتب درخواست می‌کند کمک کنید برای توقف این روند، اما نمی‌شود شما یک طرف جنگ باشید و بخواهید دیگران در این ارتباط کاری نکنند، این شدنی نیست.

امیرعبداللهیان افزود: در مقطعی آمریکایی‌ها از ما خواستند تا گروه‌های مقاومت منطقه اقدامی علیه آنها انجام ندهد ولی ما به آنها چندین مرتبه گفتیم که نه به آنها دستوری دادیم و نه دستوری خواهیم داد.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه ما امروز در صحنه جنگ غزه می‌بینیم این است که به‌رغم میل نتانیاهو در خصوص ادامه جنگ، حامیان رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ راهکار نیست و این وضعیت حیثیت آمریکا را به چالش کشیده است.

 

امیرعبداللهیان افزود: آمریکا کنار اسرائیل در جنگ قرار دارد و خودش مجرم است و باید در دادگاه‌های جنگی کنار مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی اسرائیل باتوجه به رفتاری که در این مدت علیه مردم غزه داشتند، محاکمه شوند.

وزیر امور خارجه درباره گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و مصر هم بیان کرد: چندی پیش دیدار روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض را داشتیم و توافقات خوبی انجام شد. امروز هم بخشی از تلاش‌های ما برای بازگشت به روابط عادی دو طرف را در چارچوب گفتگوی تلفنی وزاری امور خارجه ایران و مصر داشتیم.

وی گفت: بر اساس توافقی که میان دو طرف وجود دارد امیدواریم شاهد توسعه و پیشرفت روابط و مناسبات ایران و قاهره باشیم که به نفع دو ملت، منطقه و جهان اسلام است.

 

امیرعبداللهیان بیان کرد: بار دیگر تاکید می‌کنیم که هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم و این گروه‌های نیابتی که آمریکا می‌گوید گروه‌هایی هستند که در خصوص تامین منافع و امنیت ملی خود اقدام می‌کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در خصوص دریای سرخ و تشکیل ائتلاف از سوی آمریکا علیه یمن هم باید گفت که بهتر است بجای این قبیل کارها، آنها از حمایت رژیم صهیونیستی که جنایتکارانه‌ترین رفتارها را در ۷۵ روز اخیر انجام داده دست بردارند.

وی ادامه داد: ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم و از اینکه آمریکا دست اسرائیل را کاملا باز گذاشته و فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و مقامات سیاسی آمریکا با تمام توان در نسل کشی مردم غزه به آنها کمک می‌دهند، این را خطای استراتژیک آمریکا می‌دانیم. راهکار ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست بلکه متوقف کردن ریختن خون سرخ مردم کرانه باختری و غزه است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه متعاقب تلاش‌های دیپلماتیک ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین، برگزاری کنفرانس امروز تهران و سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر و دیدارش با هنیه، آیا کشورهای اسلامی و منطقه‌ای به راهکاری جهت مجاب کردن آمریکا برای توقف جنگ و آتش بس دست یافتند، اظهارداشت: روز گذشته قطعنامه‌ای در حمایت از ارسال کمک ها به غزه در شورای امنیت به تصویب رسید اما آمریکا حاضر نشد توقف جنایات جنگی علیه فلسطین را بپذیرد.

وی گفت: از ابتدا اعلام کردیم که بر اساس شواهدی که داشتیم در هفتم اکتبر سیستم سیاسی رژیم فروپاشید اما ماشین جنگی اسرائیل با فرماندهی نظامیان آمریکا اقدام به نسل کشی در غزه کرد. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مقاومت فرصت جدیدی را برای مقابله و رویارویی پیدا کرده است و این چیزی است که نظامیان اسراییل از  آن وحشت داشتند.

وزیر امور خارجه افزود: هدف اصلی اسراییل انتقال همه اهالی غزه به صحرای سینا مصر بود، اما تداوم وضعیت موجود امکان پذیر نیست. علی رغم هیاهوها آمریکا و اسرائیل به اتفاق هم در موضوع غزه به بن بست رسیده‌اند و امروز سخن از چگونگی خروج آبرومندانه آمریکا از جنگ است.

وی تصریح کرد: آمریکا حامی جدی اسراییل است و چیزی تغییر نکرده اما حاضر نیست شکستی که اسراییل در مقابل مقاومت خورد را متحمل شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید