شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 198277 |
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴ |
71 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

 اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده و غیرقابل انکار است. بخش زیادی از مفهوم کارآفرینی را شاید بتوان منحصر به فعالیت هایی دانست که در منزل و توسط زنان خانه دار انجام می شود. مشاغل خانگی […]

 اهمیت کارآفرینی و ضرورت توجه به آن در توسعه کشورها و نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات شده و غیرقابل انکار است. بخش زیادی از مفهوم کارآفرینی را شاید بتوان منحصر به فعالیت هایی دانست که در منزل و توسط زنان خانه دار انجام می شود.

مشاغل خانگی به تمام فعالیت هایی گفته می شود که توسط بانوان یا حتی آقایان در زمینه ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار در فضای مسکونی شکل گیرد به طوری که بتوان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، محصولاتی را برای فروش به بازار عرضه کرد. در این نوع از مشاغل، به جای اینکه فرد برای کار به بیرون از منزل مراجعه کند خود در خانه مانده و کار را به خانه می آورد. مزیت این نوع اشتغال این است که نیازی به فضای اضافه و هزینه های جانبی آن مثل اجاره ساختمان را ندارد و فرد می تواند با سرمایه اولیه کمتری کار خود را شروع کرده و به درآمد برسد.

با نگاهی به جوامع توسعه یافته متوجه می شویم که در تمام آنها سیاست های حمایتی از مشاغل خانگی و خرد سالهاست که در حال اجرا و پیگیری بوده و باور به نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی جامعه در آنها نهادینه شده است. از اجرای طرح های مشاغل خانگی در دنیا بیشتر از سی سال می گذرد و اکنون درصد زیادی از مشاغل در کشورهای توسعه یافته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

آزیتا همتیان, رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حمایت از مشاغل خانگی می گوید: تسهیل گری در صدور مجوزها، پرداخت هشت هزار میلیارد تومان اعتبار و حمایت از یکصد و سه هزار شغل خانگی، سه گام مهمی بوده است که در این زمینه برداشته ایم.

همتیان افزود: پارسال برای یکصد هزار شغل هدف گذاری شده بود اما به بیش از یکصد و سه هزار شغل رسیدیم و امسال هم قرار است یکصد و پنجاه هزار شغل خانگی ایجاد شود که تا کنون بیش از نیمی از آن محقق شده است.

وی همچنین کاهش نرخ بیکاری به هفت درصد، افزایش مشارکت اقتصادی به ویژه برای زنان را هم از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برشمرد.

همتیان  افزود: با توجه به اهتمام ویژه مجلس از سال آینده فعالین مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات نیاز به معرفی ضامن نخواهند داشت و با اعتبارسنجی و ارائه سفته به آنها تسهیلات پرداخت می شود.

به گزارش تسنیم؛ نقش مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی به‌عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری اثبات‌شده است و در کشورهای توسعه‌یافته چند دهه از اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی می‌گذرد و درصد زیادی از مشاغل در کشورهای پیشرفته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.

محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در مورد منابع اختصاص یافته از بودجه کل کشور به مشاغل خانگی و میزان جذب منابع گفت: با انجام رایزنی و نیز همکاری بانک مرکزی، اعتبارات جهت پرداخت تسهیلات افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۱ رقم اعتبارات ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و اخیراً نیز با تحقق هدف‌گذاری جذب تسهیلات نیمه اول سال، ۱۰۰۰ میلیارد تومان جدید نیز تأمین اعتبار شده که توزیع استانی این اعتبار نیز صورت گرفته است.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال به هدف‌گذاری ۱۵۰ هزار فرصت شغلی از طریق مشاغل خانگی نائل شویم.امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی به مشاغل خانگی اختصاص یافت.

کریمی بیرانوند بیان کرد: از مجموع اعتبارات در نظر گرفته ایجاد اشتغال در سال جاری حدود ۶۵ درصد منابع برای مشاغل خانگی در زمینه مشاغل مستقل و پشتیبان جذب شده است.

وی تاکید کرد، در واقع در سال جاری طی دو مرحله ( مرحله اول ۴۰۰۰ میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۰۰۰ میلیارد تومان) و در مجموع مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک مرکزی به مشاغل خانگی اختصاص یافت.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید