یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 198317 |
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱ |
26 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

کتاب «شرح فارسی باب حادی عشر» اثر سید صدرالدین محمد رضوی قمی در ۵۰۴ صفحه منتشر شد. به گزارش ادراک خبر ، کتاب «شرح فارسی باب حادی عشر» اثر سید صدرالدین محمد رضوی قمی با تصحیح سید سجاد خشنودی و تحت اشراف علمی احمد کلباسی اشتری در ۵۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به […]

کتاب «شرح فارسی باب حادی عشر» اثر سید صدرالدین محمد رضوی قمی در ۵۰۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش ادراک خبر ، کتاب «شرح فارسی باب حادی عشر» اثر سید صدرالدین محمد رضوی قمی با تصحیح سید سجاد خشنودی و تحت اشراف علمی احمد کلباسی اشتری در ۵۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

رساله «باب حادی عشر» تألیف علامه حسن بن یوسف مطهّر حلّی (متوفای ۷۲۶ ق) یک دوره مختصر کلام شیعی است که سالیان زیادی متن درسی حوزه‌های علمیه بوده است. بر این رساله شروح و حواشی بسیاری نگاشته شده است.

کتاب حاضر ترجمه و شرحی است بر رساله «باب حادی عشر» که توسط سید صدرالدین محمد بن محمد باقر رضوی قمی معروف به سید صدر و شارح وافیه (متوفای ۱۱۶۰ ق) به رشته تحریر درآمده است. این کتاب مشتمل بر یک دوره مبهم از مباحث کلامی شیعه به زبان فارسی است.

2 (14)

این کتاب در هفت فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «اثبات واجب الوجود» به بررسی تقسیم معقول به واجب و ممکن و ممتنع، بیان مسالک متکلمین در اثبات واجب – (تعالی) شأنه و و بیان فطری بودن وجود صانع – عزّ شأنه می‌پردازد.

فصل دوم با عنوان «صفات ثبوتیّه» به تبیین قدرت، صفت علم، صفت حیات و صفت اراده پرداخته و ادراک، بقا، متکلم و صدق را مورد تأکید قرار داده است.

نویسنده در سومین فصل از این کتاب با عنوان «صفات سلبیّه» نفی ترکیب، نفی جسم و عرض و امتناع حلول حوادث در او را شرح داده و نفی رؤیت، نفی شریک، بیان نفی معانی و احوال در حق(تعالی) و غنا را به نگارش درآورده است.

«فصل عدل و بیان تحقق معنی حسن و قبح» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن حسن و قبح افعال، افعال انسان مستند است به قدرت و اختیار او و بیان عدم جواز قبیح از حقّ (سبحانه و تعالی) تبیین شده و افعال الله معلّل به اغراض هستند، بیان معنی تکلیف و بیان وجوب لطف بر خدا -عز شأنه- بررسی شده است.

فصل پنجم با عنوان «نبوّت» به تشریح دلیل بر وجوب بعثت، بیان علّت اختلاف شرایع انبیا(ع)، وجوب افضلیّت نبی(ص) و منزه بودن از دنائت پدران اختصاص دارد.

ششمین فصل از کتاب مذکور با عنوان «امامت» به بیان تعریف و وجوب امامت، دلایل وجوب عصمت امام، طریق معرفت امام و وجوب افضل بودن امام پرداخته و جانشین پیامبر(ص)، بیان ترتیب ائمه(ع) و نصّ بر امامت ائمه(ص) را به رشته تحریر درآورده است.

«معاد» عنوان هفتمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن مقدمات پنجگانه، معاد بدنی و حشر حیوانات مورد تاکید قرار گرفته و اقرار به ماجاء به النبی(ص)، وجوب توبه و بیان امر به معروف و نهی از منکر شرح داده شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

3 (13)

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید