شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 210128 |
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸ |
66 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

  کتاب «اندیشه‌های تمدنی آیت الله العظمی محمدرضا کلباسی اشتری (به انضمام دو رساله در شرح حال ایشان)» اثر غلامرضا جلالی و تحت اشراف علمی آیت الله احمد کلباسی اشتری منتشر شد. به گزارش ادراک خبر، کتاب «اندیشه‌های تمدنی آیت الله العظمی محمدرضا کلباسی اشتری به انضمام دو رساله در شرح حال ایشان» اثر غلامرضا […]

 

کتاب «اندیشه‌های تمدنی آیت الله العظمی محمدرضا کلباسی اشتری (به انضمام دو رساله در شرح حال ایشان)» اثر غلامرضا جلالی و تحت اشراف علمی آیت الله احمد کلباسی اشتری منتشر شد.

به گزارش ادراک خبر، کتاب «اندیشه‌های تمدنی آیت الله العظمی محمدرضا کلباسی اشتری به انضمام دو رساله در شرح حال ایشان» اثر غلامرضا جلالی و تحت اشراف علمی آیت الله احمد کلباسی اشتری در ۴۸۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

مرجع عالی قدر شیعه آیت الله العظمی حاج شیخ محمدرضا کلباسی اشتری(متوفای ۱۳۸۳ قمری) افزون بر مقام فقاهت و حکمت متعالیه، شخصیتی تمدّن ساز و تاثیرگذار در جامعه و نظریه پرداز در امور سیاسی و اجتماعی بود. از دیگر خصایص ایشان می‌توان به مبارزه با حاکمان و ظالمان زمانه خود و تلاش برای احیای تفکر دینی اشاره کرد.

در اثر پیش رو، محقّق مورّخ استاد غلامرضا جلالی با همکاری آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی اشتری، اندیشه‌ها و ابعاد زندگانی این فیلسوف و مجتهد برجسته را به نگارش درآورده‌اند؛ همچنین دو رساله در شرح حال آیت الله محمدرضا کلباسی که توسّط دو شخصیت برجسته در زمان حیات وی تحریر یافته است نیز زمینه این کتاب شده است.

2 (28)

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «اوضاع حوزه‌های علمیه اصفهان در عصر قاجار» به بیان تفکرات تمدنی رکن الملک، توجه به استقلال اقتصادی و پاسخگویی به شبهات دینی پرداخته و عدالت ورزی و حاکمیت آن و بیوتات علما در اصفهان دوره قاجار را بررسی کرده است.

فصل دوم «نگاهی به حیات آیت الله شیخ محمدرضا کلباسی اشتری» نام دارد. نویسنده در فصل سوم با عنوان «اندیشه‌های تمدنی آیت الله کلباسی» به تشریح اندیشه‌های دینی، گرایش‌های عرفانی و تلاش در راه گسترش حکمت پرداخته و ارتقاء فرهنگ عمومی، بازسازی نهادهای تمدنی و تولید اندیشه‌های سیاسی را به نگارش درآورده است.

فصل چهارم با عنوان «فعالیت‌های سیاسی آیت الله محمدرضا کلباسی» به بررسی مقابله با نظام اجباری، شرکت در نهضت مبارزه با قانون متحدالشکل شدن لباس و شرکت در نهضت ملی نفت پرداخته و تفکیک دین و سیاست، غفلت از مبارزه با استبداد داخلی و عدم تبیین هدف و چشم انداز بلند برای نهضت را مورد تأکید قرار داده است.

«فرزندان نوادگان و دامادهای روحانی آیت الله محمدرضا کلباسی» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب حاضر است.

4 (24)

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید