دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 238415 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ |
5 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

۱- این عاقبت افراطی‌گری است؛ گنجی و واحدی و نصیری هم ندارد؛ چپ یا راست باشی و تندروی را تا سر حد امکان پیش ‌ببری، فرجامی جز قرار گرفتن در جرگه دشمنان ایران نخواهی داشت. ۲- مهدی نصیری این روزها بی‌پرواتر از گذشته رفتار می‌کند؛ تعارفات را کنار گذاشته و با کنار زدن نقاب، خواستار […]

۱- این عاقبت افراطی‌گری است؛ گنجی و واحدی و نصیری هم ندارد؛ چپ یا راست باشی و تندروی را تا سر حد امکان پیش ‌ببری، فرجامی جز قرار گرفتن در جرگه دشمنان ایران نخواهی داشت.
۲- مهدی نصیری این روزها بی‌پرواتر از گذشته رفتار می‌کند؛ تعارفات را کنار گذاشته و با کنار زدن نقاب، خواستار اتحاد میان منتقدین داخلی و اپوزیسیون خارجی است.
او می‌گوید که شکاف تاجزاده تا شاهزاده باید پر شود و جمهوری‌ خواهان و پادشاهان مشروطه باید به یک نقطه مشترک برسند؛ نقطه‌ای که بر براندازی نظام جمهوری ‌اسلامی متمرکز است.
۳- این موضع رادیکال نصیری که برخی را برآشفته کرده چندان جای تعجب ندارد؛ نوسانات رفتاری او مسبوق به سابقه بوده و چه آن زمانی که افراطی‌گری را بغل می‌کرد و چه حالا که به انکار مطلق نظام سیاسی روی ‌آورده و در دامان سلطنت ‌طلبان افتاده، همیشه بر همین منوال رفتار کرده است.
۴- روی سخن این نوشتار با اصلاح‌ طلبانی است که حالا با آزمونی مهم مواجه شده‌اند. برخی این‌گونه تفسیر کرده‌اند که به ‌دلیل همپوشانی برخی مواضع نصیری با اصلاح‌ طلبان و حمایت از چهره‌های شاخص اصلاح ‌طلب، بیان چنین نظرات و تفاسیری به ‌معنای همراستایی اصلاح‌ طلبان با کنش‌های نصیری است؛‌ امری که نیاز به ورود‌ آنان و تنویر افکار عمومی دارد.
۵- این بزنگاهی مهم برای اصلاح ‌طلبان در جهت دفاع از هویت خود و ترسیم خط‌ و مرز با افراد و جریاناتی که رویکرد انتقادی آنان را به ‌مثابه عبور از جمهوری ‌اسلامی تلقی می‌کنند.
اصلاح ‌طلبان باید ثابت کنند انتقادات ساختاری از جمهوری‌ اسلامی به معنای عبور از نظام و حرکت در مسیری نیست که براندازان قدم برمی‌دارند و هیچ گاه شکاف تاجزاده تا شاهزاده پر شدنی نیست چون اساس اصلاحات بر دگرگونی از درون و اصلاح سویه‌های غلط نظام سیاسی استوار است و براندازی بر ویرانی‌طلبی.
اصلاح‌ طلبان نشان دهند که با وجود اختلافات مبنایی با حاکمیت هیچ‌گاه اتحادی نامبارک میان آنان و ایران‌ستیزان برقرار نخواهد شد آنهم با کسانی که آمال و مطلوبشان، وضع تحریم‌های ضد انسانی علیه مردم ایران و یا براندازی جمهوری‌اسلامی حتی به‌قیمت حمله قدرت‌های جهانی به خاک کشور است.
۶- سکوت اصلاح‌طلبان مقابل اظهارات مهدی نصیری جایز نیست و این مواضع عجیب، واکنش به‌موقع و قاطع آنان را می‌طلبد. سران اصلاحات نشان دهند که تعلق خاطر و باور به اصل انقلاب و دفاع از آن، اولی‌تر از هر امر دیگری است و هر اندازه که منتقد وضع موجود بوده و یا حتی عرصه را برای خود تنگ می‌بینند اما این مضیقه‌ها دلیلی بر پشت‌پا زدن به انقلاب نیست. این کنش‌ورزی درست در بزنگاه‌هایی مهم هم فضا را برای فرصت‌طلبانی چون نصیری و دیگران تنگ خواهد کرد و هم اعتماد حاکمیت را به آنان افزایش خواهد داد. 
 

یوسف مشفق – الف

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید