سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-07
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 29777 |
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ |
87 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

  امروز هفتم خرداد،‌ چهل و دومین سالگرد گشایش اولین مجلس شورای اسلامی است. به گزارش ادراک خبر به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرچند مجلس ایران وجود داشت؛ اما با تغییر نام آن، به مجلس شورای اسلامی، شمارش دوره‌های مجالس از ابتدا آغاز شد و اولین آن از […]

 

امروز هفتم خرداد،‌ چهل و دومین سالگرد گشایش اولین مجلس شورای اسلامی است.

هفتم خرداد، سالگرد شروع به کار اولین مجلس شورای اسلامی و روز قانون به گزارش ادراک خبر به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرچند مجلس ایران وجود داشت؛ اما با تغییر نام آن، به مجلس شورای اسلامی، شمارش دوره‌های مجالس از ابتدا آغاز شد و اولین آن از هفتم خرداد ۱۳۵۹ آغاز به کار کرد.

اولین گام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در سال ۱۳۵۸ با تدوین قانون انتخابات مجلس آغاز شد؛ بر این اساس تیمی در وزارت کشور، مشغول تهیه این قانون شد و پس از تهیه آن به تصویب شورای انقلاب رسید.

بر اساس اعلام وزارت کشور برای انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی در حدود ۱۹۰۰ نفر ثبت نام کردند که ۵۴۰ نفر از آن‌ها نامزد نمایندگی از تهران و مابقی کاندیدای سایر مناطق کشور بودند.

نام مجلس شورای ملی در قانون اساسی مشروطه و تاسیس نخستین نهاد قانونگذاری در ایران در سال ۱۲۸۵ خورشیدی و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری برای این نهاد انتخاب شده بود، اما در ۳۱ تیر ۱۳۵۹، با تصویب مجلس شورای ملی، نام آن به ”مجلس شورای اسلامی“ تغییر کرد.

اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی در انقلاب اسلامی، در روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و حدود ده میلیون و پانصد هزار نفر در سراسر کشور در این انتخابات مشارکت کردند.

اولین دور مجلس شورای اسلامی در روز هفتم خرداد ۱۳۵۹ برگزار شد و بر همین اساس، از آن زمان، هفتم خرداد روز قانون نامیده می‌شود.

ماه‌های اول اولین دوره مجلس شورای اسلامی، اعضای مجلس به تغییر قوانین قدیمی و تصویب قوانین جدید مشغول بودند. اما وقوع جنگ در سال ۱۳۵۹، این دوره را به خود مشغول کرد.

انتخابات دومین دوره مجلس در ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار شد. این دوره از مجلس در اوج جنگ بود و حتی انتخابات تحت تاثیر آن بود به طوری که واجدین شرایط شهر‌های جنگ زده در شهر‌های مجاور در انتخابات شرکت کردند.

انتخابات سومین دوره در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد که آخرین سال جنگ تحمیلی بود. در این دوره، مباحث سازندگی از مهم‌ترین مباحث مطرح در مجلس بود.

دوره چهارم مجلس در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد. مسائل مربوط به سازندگی در این دوره نیز ادامه داشت.

انتخابات پنجمین دوره مجلس در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ بود. مسائل خارجی از جمله تحریم‌های آمریکا از مهمترین موضوعات کاری مجلس پنجم بود.

ششمین دور مجلس در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ برگزار شد. اصلاح قانون مطبوعات، تحصن و استعفای جمعی از نمایندگان از ویژگی‌های این دوره بود.

هفتمین دور مجلس شورای اسلامی در اول اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد. طرح تثبیت قیمت‌ها و سهمیه بندی بنزین از مهمترین مصوبات این دوره بود.

۲۴ اسفند ۱۳۸۶، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. سیاه نمایی در خصوص روند احراز صلاحیت‌ها از مهمترین ویژگی‌های این دوره بود.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد. این اولین انتخابات بعد از وقایع ۱۳۸۸ بود و به همین دلیل، مباحث مربوط به آن رویداد، تبلیغات انتخاباتی را تحت الشعاع قرار داد.

نمایندگان دوره دهم مجلس با برگزاری دو دوره انتخابات، دور اول  در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و دور دوم در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ به مجلس راه یافتند. بیشترین آمار استیضاح اعضای دولت در دوره دهم مجلس رخ داد.

دوره یازدهم انتخابات مجلس در دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد. مجلس یازدهم که به مجلس انقلابی نیز معروف شد، بیشتر از طیف اصولگرایان هستند. طرح صیانت از فضای مجازی، طرح رتبه بندی معلمان، شفافیت قوای سه گانه، نهادهای اجرایی و سایر دستگاه ها و حذف رانت ارز ترجیحی از جنجالی‌ترین طرح‌های مجلس نمایندگان در دوره دوازدهم بود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!