شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 31789 |
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ |
113 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

  عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند بررسی طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها در مجلس گفت: همه ما به حفظ آثار باستانی اهتمام داریم، ضمن اینکه می‌خواهیم توسعه اقتصادی مان را هم در این بخش داشته باشیم. به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، آقای محمدرضا دشتی […]

 

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند بررسی طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها در مجلس گفت: همه ما به حفظ آثار باستانی اهتمام داریم، ضمن اینکه می‌خواهیم توسعه اقتصادی مان را هم در این بخش داشته باشیم.

طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها به کجا رسید؟به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، آقای محمدرضا دشتی اردکانی در گفتگو با رادیو سلامت درخصوص سرانجام ارائه طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها در مجلس توضیحاتی داد.

مشروح گفتگوی یاد شده به این شرح است:
سوال: در ارتباط با طرحی که در مجلس مطرح شد و ۴۶ نماینده مجلس هم این طرح رو امضاء کردند و خیلی‌ها هم مخالفت کردند و در نهایت اخیراً مطرح شد که با وجود انتقاد‌هایی که با این طرح وارد شد طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها از دستور مجلس شورای اسلامی خارج شد. صحت این ماجرا را از زبان شما بشنویم.
پاسخ: وقتی که طرحی را هر یک از نمایندگان مجلس امضاء کنند و تحویل دهند پس از اینکه در مجلس اعلام وصول شد به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود. با توجه به اینکه اهل فن، متخصصین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قویاً نظرات خیلی خوبی هم داشتن در رابطه با اشیاء باستانی و این مسائلی که الان مطرح شده دوستان ما یعنی ۴۶ نماینده‌ای که این طرح را امضاء کرده بودند خواستار این بودند که تکلیف این مسائل کشور روشن شود و قرار شد با توجه به هماهنگی‌هایی که شده انشاء الله از طرف دولت بتوانند یک لایحه‌ای بیاورند که روی این مسئله هم بررسی‌های کارشناسی انجام شود و هم با بهره گیری از نقطه نظرات عزیزان و اساتید دانشگاه و اهل فن بتوانند بهتر رسیدگی کنند.
سوال: پس هنوز از دستور کار خارج نشده؟
پاسخ: هنوز از دستور کار خارج نشده، ولی این اطمینان رو به شما و مردم می‌دهم که مطمئن باشید که ما، هم نمایندگان مجلس و هم خود بنده به عنوان ریاست فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی واقعاً بر این موضوع حساسیم. مطمئن باشید مسائل را رصد می‌کنیم و به نحومقتضی و به طریقی عمل خواهد شد که طرح یا لایحه‌ای که ارائه شود به نفع کشور، نظام و مردم باشد.
سوال: قطعاً انتقاد‌هایی که به این طرح وارد شده را شما خواندید و شنیدید؟
پاسخ: بله انتقاد‌ها را خواندم. انتقادات درست و به جایی است. نظرات بسیار خوب کارشناسی عزیزان دادند و مطمئن باشیدکه ما یکایک این‌ها رو مد نظرمون قرار خواهیم داد و آنچه که برای کشور و نظام ضروری است، همان در مجلس تصویب خواهد شد.
سوال: ظاهراً هدف اصلی امضاء کنندگان این طرح بحث اشتغالزایی است. ایجاد فرصت‌های اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان مرتبط با تاریخ و گوهر شناسی و باستان شناسی، اما به مفاد این طرح در زمانی که رسانه‌ای شد انتقاد‌های زیادی وارد شد. از جمله برخی‌ها معتقدند که این طرح اگر اجرا بشه باعث افزایش حفاری غیر مجاز می‌شود. بحث ملغی شدن مجازات فروش اشیا عتیقه هم در طرحی که ۴۶ نماینده مجلس شورای اسلامی امضا کردند دیده می‌شود و البته خب رویکردی هم داشتند که باز این رویکرد را ما به فال نیک می‌گیریم. اینکه ایران به عنوان منطقه خرید فروش آثار باستانی مطرح شود و ورود ارز به کشور صورت بگیرد. الان نظر فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به این طرح چیست؟
پاسخ: باید تکلیف این مسائل روشن شود و آن‌های که این طرح را دادند غیر از اشتغال زایی میگویند بعضی از جا‌های باستانی که داریم به هیچ وجه قابل کاوش نیست و انجام نمی‌دهند و این اشیای گران بهایی که در کشورمان هست رو به نابودی است. می گوییم در خصوص این طرح نقطه نظرات مثبت، معایب و نکات خیلی خوبی وجود دارد. مطمئن باشید که چه به صورت طرح و چه به صورت لایحه مسئولین نظام، عزیزانمان در نهاد ریاست جمهوری، در وزارت میراث و در خود مجلس، همه ما درحفظ این آثار اهتمام داریم ضمن اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی مان را هم داشته باشیم. بحث اشیا تاریخی است که همه این‌ها همه این جنبه‌ها با هم دیده می‌شود و من به شما اطمینان می‌دهم که خروجی مجلس نظرکلیه‌ی کارشناسان، باستان شناسان و عزیزانی که خبره این کار هستند حتما تامین خواهد شد.
سوال: شاید اولین ایراد به این طرح عنوان این طرح است. استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج ها. خیلی‌ها معتقدند که استفاده از واژه گنج برای آثار تاریخی و موزه‌ای ما قابل تامل است و حتی بر خلاف تمام کنوانسیون‌های بین المللی است.
پاسخ: شما مطمئن باشید خود من هم یکی از مخالفین عنوان طرح هستم البته در مجلس نظرات مختلفی وجود دارد، اما این اسم به نظر من شایسته نبوده البته این نظر شخصی من است و مطمئن هستم که این نام اصلاح می‌شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!