جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 3224 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۴۴ |
235 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ایرنا، مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و اگر قرار باشد به رشد و توسعه اقتصادی همه‌جانبه‌ای دست یابیم به طور حتم باید به این نهاد، توجه ویژه داشته باشیم.به گفته کارشناسان حوزه توسعه، آموزش و پرورش مستقیما به توسعه علوم و صنایع و در نهایت توسعه اقتصادی جامعه منجر […]

به گزارش ایرنا، مسیر توسعه هر کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و اگر قرار باشد به رشد و توسعه اقتصادی همه‌جانبه‌ای دست یابیم به طور حتم باید به این نهاد، توجه ویژه داشته باشیم.
به گفته کارشناسان حوزه توسعه، آموزش و پرورش مستقیما به توسعه علوم و صنایع و در نهایت توسعه اقتصادی جامعه منجر می‌شود چون سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل توسعه است که از طریق آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و کادرسازی می شود.

آموزش و پرورش قزوین با داشتن بیش از ۱۷ هزار معلم، همچون سایر استان ها بالاترین نقش تربیتی را در استان ایفا می‌کند و با دارا بودن ۲۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، سرمایه های انسانی ارزشمندی را باید برای آینده کشور تربیت کند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین با توجه به نقش مهم آموزش و پرورش در این زمینه و به مناسبت هفته بزرگداشت معلم گفت و گویی را با نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ترتیب داد که ماحصل آنرا در زیر می خوانید.

تحقق عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش قزوین

ایرنا. با توجه به اینکه در سال جاری آموزش‌ها به صورت حضوری از سرگرفته شده، چند درصد دانش آموزان در کلاس‌ها شرکت دارند و نحوه نظارت بر مدارس به چه صورت است؟
با توجه به‌ شرایط سخت کرونایی با تابعیت از تصمیمات ستاد کرونا کلاس‌های درس در دو سال و نیم گذشته به صورت مجازی برگزار می‌شد و ما در این دوره طولانی نگران دانش آموزان بودیم چرا که این‌ قشر مهم جامعه از لحاظ مباحث آموزشی و تربیتی متضرر شدند.

در فروردین سال جاری براساس تصمیمات اعلام شده از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا با حفظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شدند و آموزش حضوری با استقبال بی نظیر اولیا و دانش آموزان قزوینی همراه بود.

از همان هفته اول ۹۰ درصد دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شدند اما برای معلمان و دانش آموزانی که بیماری زمینه‌ای داشتند تدابیر لازم اندیشیده شد تا این افراد همچنان در بستر فضای مجازی آموزش ببیند.

برای خانواده‌هایی که نگران سلامت فرزندانشان بودند خدمات مشاوره‌ای و روان شناختی ارائه داده شد تا متقاعد شوند که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش حضوری به نفع فرزندانشان است تا بخشی از صدمات وارد شده در بستر آموزش حضوری جبران شود.

همچنین باید یادآور شد پس از تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس بودجه‌ای معقولی جهت تأمین تجهیزات بهداشتی در نظر گرفته شده است تا تمام توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.

ایرنا. آیا مواردی از ابتلا به کرونا در مدارس گزارش شده است؟
با توجه به‌ آمارها پس از بازگشایی مدارس تاکنون تعداد اندکی از معلمان و دانش آموزان مبتلا به کرونا شده‌اند و دستور داده شده اگر در کلاسی ۳ تا ۴ دانش آموز علائم مربوط به کرونا داشتند آموزش‌های این کلاس به مدت یک هفته تا۱۰ روز به صورت مجازی برگزار شود.

ایرنا.چرا با شروع آموزش حضوری آموزش مجازی کنار گذاشته شد؟
امکان آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری سبب می‌شد عده‌ای از دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا نکنند.

تیم های نظارتی، مدیران نواحی آموزشی و شخصاً خود بنده تا پایان سال تحصیلی بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به صورت غیر محسوس نظارت خواهم داشت و همچنین برنامه‌ریزی‌های بسیاری در نظر گرفته شده تا خلع‌های آموزشی نیز جبران شود.

تحقق عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش قزوین

ایرنا.بازگشایی مدارس با چه هدفی صورت گرفته است؟
اصرار بر بازگشایی مدارس به دلیل بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه بود زیرا برخی از این قشر مهم در خانواده‌هایی با سطح سواد پایین زندگی می‌کنند و با آموزش مجازی نمی‌توانستند به خوبی مطالب درسی را فرا بگیرند.

بازگشایی مدارس به منظور بازدهی مطلوب از مباحث علمی انجام شد چراکه در امتحانات مجازی قوانین رعایت نمی‌شد و برخی دانش آموزان سؤالات امتحان را گروهی پاسخ می‌دادند.

در یک ماه پایانی سال تحصیلی جاری با آموزش فشرده بخشی از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش آموزان جبران خواهد شد و بخشی دیگر ممکن است سال‌ها طول بکشد تا جبران شود چراکه آموزش مجازی موجب شده دانش آموزان گمان کنند گوشی هوشمند بخش جدا نشدنی از آنان است و حتی قاعده و قوانین مدرسه را فراموش کنند؛ رفع این مسئله سخت و زمان‌بر خواهد بود.

 ایرنا.گفته می‌شود برای جبران کلاس‌های آموزشی یک ماه به تحصیل اضافه می‌شود، در این مورد توضیح دهید؟

براساس مصوبه شورای عالی فرهنگی انقلاب افزایش یک ماه به زمان تحصیلی امکان پذیر نخواهد بود و چنین موضوعی اجرایی نمی‌شود.

تحقق عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش قزوین

ایرنا.آیا دانش آموزان قزوینی باید برای ثبت نام مدارس و کتاب درسی اقدام کنند؟
سهمیه تمامی دانش آموزانی که به پایه بالاتر ارتقا می‌یابند مشخص است اما برخی از خانواده‌ها سعی دارند فرزندانشان را در مدارس شمال شهر ثبت نام کنند تا آموزش بهتری ببینند اما در این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

نظام آموزشی باید تلاش کند که عدالت در آموزش را برقرار سازد تا دانش آموزان بدون هیچ گونه اعتراضی به مدرسه‌ای که سهمیه دارند هدایت شوند بنابراین تحقق عدالت آموزشی و رسیدگی بیشتر به وضع مدارس، معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم را از اولویت های خود قرار داده ایم.

ثبت نام پایه اول، هفتم و دهم به صورت حضوری انجام می‌شود و مابقی پایه‌ها نیز با همان پرونده قبلی در مدرسه‌ای که تحصیل می‌کنند ثبت نام شده‌اند و نیازی به نام نویسی مجدد نیست.

چند هزار جلد کتاب در اختیار ما قرار خواهد گرفت و اکنون بخشی از کتاب‌ها آماده است و دانش آموزانی که قصد جابه جایی به مدرسه دیگری را ندارند می‌توانند برای ثبت نام کتاب‌های درسی به صورت اینترنتی اقدام کنند.

ایرنا.استان قزوین در حوزه تراکم فضای آموزشی در چه وضعیتی قرار دارد؟

قزوین در موضوع تراکم فضای آموزشی دارای وضعیت معقول است اما نسبت به وضع ایده‌ال فاصله  دارد، از خیرین مدرسه ساز تشکر می‌کنیم که در چند دهه پس انقلاب اسلامی برای ساخت مدرسه در استان قزوین فعالیت‌های موثری انجام داده‌اند.

بودجه دولتی تأمین کننده موارد مربوط به فضاهای آموزشی نیست و امیدواریم با همت دولت و خیرین بتوانیم مدارس قدیمی ۳۰ سال ساخت را بازسازی کنیم.

تحقق عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش قزوین

ایرنا. برای هوشمند سازی مدارس قزوین تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟
تمامی مدارس استان قزوین هوشمند سازی نشده است بلکه فقط برخی از مدارس خاص مجهز به چند کلاس پیشرفته هستند اما  تلاش داریم تا تعداد بیشتری از مدارس هوشمند شوند.

ایرنا.برای پیاده سازی طرح چند ساحتی در استان چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟
در شرایط سخت کرونایی به ساحت زیستی دانش آموزان توجه ویژه داشتیم و سال گذشته برای موضوع چاقی برنامه ریزی‌های ورزشی ترتیب داده شد تا دانش آموزان بتوانند در منزل به تناسب وزنی برسند.

ایرنا.آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟
برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی سامانه نهاد راه اندازی شده است و روانشناسان این سامانه پاسخگوی مشکلات روانی دانش آموزان و اولیا هستند، البته در این حوزه باید سایر دستگاه ها نیز به وظایف خود عمل کنند.

ایرنا. آیا استان قزوین با کمبود معلم  مواجه است؟ برای این موضوع مهم چه تدابیری اندیشیده شده است؟

دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند نسبت به افرادی که بازنشسته می شوند قابل قیاس نیست و اکنون به میزان ۲ هزار نفر کمبود نیرو داریم؛ بنابراین باید از دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم تا این خلع پر شود.

تحقق عدالت آموزشی از اولویت‌های آموزش و پرورش قزوین

ایرنا. در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمان توضیح دهید؟
تاکنون ۲۲ مرتبه مراحل رتبه بندی معلمان نگارش شده است اما همکاران فرهنگی در بحث نظام رتبه بندی ایراداتی وارد کرده‌اند که کسب ۳۰۰ امتیاز معقول نیست، البته قشر فرهنگی می‌توانند به آسانی با انجام مواردی همچون گذراندن دوره ضمن خدمت و سایر موارد ۳۰۰ امتیاز را برای ورود به طرح رتبه بندی کسب کنند.

برخی از افراد قصد دارند با حساسیت‌های بسیار به طرح رتبه بندی ایراد وارد کنند اما مشکلات این طرح با دردسر سازی اصلاح نخواهد شد و باید زمان دهیم تا مشکلات رفع شود.

ما وظیفه داریم از همکاران فرهنگی خود دفاع کنیم و به همین منظور از تهران درخواست کرده بودیم که مشکلات طرح رتبه بندی معلمان تا هفته معلم برطرف شود اما شرایط لازم هنوز محیا نشده و نیازمند زمان است.

ایرنا. چه تدابیری برای وضعیت فرهنگیان خرید خدمت اندیشیده شده است؟
همکاران خرید خدمت در استان قزوین ۲۲۰ نفر هستند که در مهر ماه سال گذشته وزارتخانه طی نامه‌ای اعلام کرد که باید ۷۰ نفر از این آمار کم شود اما با پیگیری‌های لازم از جانب نمایندگان مجلس همان ۲۲۰ نفر باقی ماندند.
حقوق این افراد تا آذر ماه سال گذشته پرداخت شده است و در تلاش هستیم در اسرع وقت حق و حقوق این همکاران پرداخت شود.

ایرنا. با توجه به پیش رو بودن تابستان چه برنامه‌ای برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان دارید؟

۲۱ کانون فرهنگی، ۱۶ مرکز دارالقران، ۱۴ مرکز پژوهش سرا، ۳۹ سالن ورزشی و ۳۶ چمن ورزشی در استان قزوین وجود دارد که در تابستان ۱۴۰۱ فعال خواهند بود تا خدمات لازم را برای اوقات فراغت نوجوانان ارائه کنند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!