یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 32592 |
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ |
122 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

  رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با بیان اینکه نگاه به شرق بخش عمده‌ای از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است، گفت: ویتنام بطور خاص جایگاه مهمی در این میان دارد. به گزارش ادراک خبر به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی […]

 

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با بیان اینکه نگاه به شرق بخش عمده‌ای از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است، گفت: ویتنام بطور خاص جایگاه مهمی در این میان دارد.

برگزاری نمایشگاه‌های مشترک ایران و ویتنام موجب معرفی ظرفیت‌ها می‌شودبه گزارش ادراک خبر به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در مجلس شورای اسلامی با دوداک هانگ‌ها رییس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران به صورت وبیناری گفتگو و تبادل نظر کرد.

رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ویتنام نیز در این نشست مجازی با تاکید بر اهمیت سیاست نگاه به شرق در سیاست خارجی کشورمان گفت: نگاه به شرق بخش عمده‌ای از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است. ویتنام بطور خاص جایگاه مهمی در این میان دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مردم ویتنامی برای استقلال و پیشرفت خود هزینه‌های زیادی پرداخت کرده اند از این رو دوست قابل احترامی برای کشور‌های مستقل محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ویتنام به لحاظ اقتصادی کشوری با ثبات است، اظهار داشت: بسیاری از کالا‌های تولیدی ویتنام به لحاظ کیفیت، استاندارد‌های بالایی دارند که در بازار غرب آسیا قابل عرضه هستند. ما آمادگی داریم که از طریق اتاق‌های بازرگانی و تجار دو طرف، به تقویت همکاری‌ها و تسهیل تبادلات تجار دو کشور کمک کنیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ویتنام با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹ گفت: علیرغم محدودیت‌هایی که بعلت تحریم‌های ظالمانه در واردات واکسن داشتیم توانستیم با تولید داخل بر این بیماری غلبه کنیم. ایران در زمینه تولید دارو و واکسن از کشور‌های پیشرو است و آمادگی همکاری در این زمینه با کشور‌های دوست را دارد.

رحیمی جهان آبادی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی‌های فسیلی، پتروشیمی، فناوری‌های نوین و کشاورزی ظرفیت‌های زیادی دارد. محصولات کشاورزی که در شرق آسیا تولید نمی‌شوند را می‌توانیم به ویتنام با کیفیتی بالا صادر کنیم. از گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران انتظار داریم حمایت‌های لازم را از این همکاری‌ها داشته باشد.

وی در پایان گفت: شناخت مردم دو کشور از همدیگر اندک و ناچیز است. برگزاری نمایشگاه در حوزه‌های مختلف هنری و فرهنگی می‌تواند تا حدود زیادی این خلأ را پوشش دهد. ویتنام تجربیات خوبی در زمینه فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری دارد. مایل هستیم گفتگو‌های دو طرف را در این زمینه نیز تقویت کنیم.

دوداک هانگ‌ها رییس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران در ابتدای این نشست مجازی گفت: گفتگو‌های پارلمانی فرصت‌های مغتنمی برای تقویت روابط کشور‌ها هستند. شیوع کرونا مانع دیدار حضوری نمایندگان دو پارلمان شد. از این‌رو ما برای تداوم گفتگو‌های فیمابین، بر برگزاری نشست مجازی میان گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور تاکید داشتیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ویروس کرونا دستاورد‌های بزرگی داشته که قابل توجه هستند. با توجه به کنترل این بیماری در دو کشور، آمادگی لازم برای تبادل هیات‌های پارلمانی میان مجالس دو کشور را داریم.

دوداک هانگ‌ها در ادامه گفت: بخش مهمی از روابط دو کشور به همکاری در مجامع بین المللی مربوط است. در سال‌های اخیر همکاری خوبی بین دو کشور در سازمان‌های بین المللی وجود داشته است. ما از حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت ویتنام در شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌کنیم و بر تداوم این همکاری‌ها تاکید داریم.

رییس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران در ادامه گفت: مجلس ویتنام از توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور حمایت می‌کند و مایل است که گروه‌های دوستی پارلمانی نفش فعالتری در مشخص کردن چهارچوب این نوع همکاری‌ها داشته باشند.

وی افزود: انرژی، تبادل دانش و فناوری، پتروشیمی، گردشگری و تبادلات علمی و آکادمیک از جمله مهمترین حوزه‌های مستعد همکاری دو طرف هستند.

دوداک هانگ‌ها در پایان از گروه دوستی پارلمانی کشورمان دعوت کرد که در راستای تداوم تبادل تجارب پارلمانی میان مجالس دو کشور به ویتنام سفر کنند.

شایان ذکر است علی اکبر نظری سفیر کشورمان در ویتنام نیز در این نشست وبیناری حضور داشت و نکاتی را در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌های ایران و ویتنام بیان کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!