پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 32671 |
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹ |
125 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنر آنلاین: «ژست» عنوان جدیدترین نمایشگاه انفرادی صونا یداللهی نقاش و مجسمه‌ساز معاصر است که این روز‌ها در گالری «همه» برپاست. این مجموعه شامل هفت نقاشی و ده مجسمه فیگوراتیو است که دربردارنده آثار یک سال گذشته این هنرمند هستند. در این مجموعه، همچنان که در استیتمنت نمایشگاه […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از هنر آنلاین: «ژست» عنوان جدیدترین نمایشگاه انفرادی صونا یداللهی نقاش و مجسمه‌ساز معاصر است که این روز‌ها در گالری «همه» برپاست. این مجموعه شامل هفت نقاشی و ده مجسمه فیگوراتیو است که دربردارنده آثار یک سال گذشته این هنرمند هستند. در این مجموعه، همچنان که در استیتمنت نمایشگاه به آن اشاره شده، وضعیت حیوانی و گیاهی همچون آینه‌ای است که وضع بشر را پیش چشمان او باز می‌نمایاند؛ چیزی شبیه فابل‌ها در ادبیات با این تفاوت که در فابل‌های تجسمی یداللهی، انسان و گیاه و حیوان به جای آن که از طریق قرارداد‌های روایی به هم دلالت کنند توسط کُد‌های جسمی و ژست‌ها به هم پیوند می‌خورند.

یداللهی با بیان اینکه نقاشی‌های این نمایشگاه را با تکنیک رنگ روغن و مجسمه‌ها را با متریال برنز اجرا کرده است، گفت: این مجموعه از سال۱۴۰۰ آغاز شد. من در طراحی چندان به باز آفرینی واقع‌گرایانه گرایش ندارم و برایم تفاوتی نمی‌کند موضوع کارم درخت باشد یا انسان یا حیوان؛ مهم عصاره و حالتی است که آن موضوع را نشان می‌دهد. نقاشی‌های این نمایشگاه همگی تنه درختان هستند؛ درختان پارک مجاور خانه‌مان که آن‌ها را به شیوه «طراحی حالت» (Gesture Drawing )کشیده‌ام و عنوان نمایشگاه نیز از آن جا گرفته شده است. منظورم این است که ژست درخت، پرنده یا ماهی، کُدی می‌دهد که می‌تواند نشانه غم، شادی یا تسلیم باشد. از این رو ژست این موجودات برایم اهمیت دارد؛ فرمی که بیننده از طریق آن بتواند حالت و وضعیت انسانی را دریابد. من فکر می‌کنم فرم بیانگر است و با دیدن فرم درخت‌ها یا حیوانات به مخاطب احساسی القا می‌شود.

یداللهی با اشاره به این که این ژست شامل مجسمه‌های این نمایشگاه هم می‌شود، افزود: من علاقه خاصی به خواندن مثنوی دارم و موقع کار نیز شرح مثنوی گوش می‌کنم. ماهی در مثنوی بسامد بالایی دارد و نماد انسان است و در جا‌هایی هم نماد انسان کامل که از آب بیرون افتاده است. ماهی‌های من هم از آب برون افتاده‌اند و دارند تقلا می‌کنند. این ماهی‌ها در حالت‌های مختلف شامل بدن‌های کشیده و جمع شده هستند و وضعیت بیرون از آب بودن را بازنمایی می‌کنند. برخی ماهی‌ها در پی آن هستند تا خودشان را نجات دهند، برخی تسلیم شده‌اند و برخی نیز می‌خواهند به درون آب بازگردند. این ماهی‌ها تمثیلی از ما آدم‌ها هستند که از اصل خود جدا افتاده‌ایم و همان کاری را در زندگی می‌کنیم که یک ماهی بر خاک افتاده می‌کند. ساخت این مجسمه‌ها با ماهی شروع شد و بعد به پلیکان‌ها و پرندگان پرداختم. من علاقه وافری به مجسمه‌های بهمن محصص دارم، این علاقه سبب شد به سمت پرندگان کشیده شوم. در واقع جدا از تأثیرات مثنوی، در ساخت پلیکان‌ها و ماهی‌ها تحت
تأثیر محصص نیز بوده‌ام.

این هنرمند با اشاره به این که بین مجسمه‌ها و نقاشی‌های این نمایشگاه ارتباطی مفهمومی وجود دارد، گفت: درخت‌ها همان ژست‌ها هستند. در ماهی‌ها و پرندگان نیز موضوع مطرح نیست، ژست مهم است. ژست عصاره حالت یک موجود است و در طراحی هم اول با طراحی حالت شروع می‌کنیم.

یداللهی درباره ارتباط کار‌هایش با فابل‌ها افزود: این ارتباط را اول بار دوست خوبم فرزاد محمدی متوجه شد و در استیتمنت به آن اشاره کرد. همان طور که فابل‌ها یک سری داستان تمثیلی‌اند که وضعیت بشر را از زبان حیوانات بیان می‌کنند، این کار‌ها هم وضعیت بشر را از زبان گیاهان و حیوانات بیان می‌کنند.

نمایشگاه آثار نقاشی و حجم صونا یداللهی تا ۱۶ خرداد در گالری «همه» به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به زعفرانیه، پلاک ۲۸۸۰ برپاست.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!