جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-10
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 49500 |
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸ |
103 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: تفاوت جهاد دانشگاهی با دیگر بخش‌ها این است که دانش، همیشه ضمیمه فعالیت‌های این نهاد بوده و جهاد صرفاً یک واردکننده فناوری نبوده است. رسالتی که جهاد دانشگاهی برای خود دیده است، رفع نیاز مملکت بر مبنای دانش بومی است. به گزارش ادراک خبر، در […]

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: تفاوت جهاد دانشگاهی با دیگر بخش‌ها این است که دانش، همیشه ضمیمه فعالیت‌های این نهاد بوده و جهاد صرفاً یک واردکننده فناوری نبوده است. رسالتی که جهاد دانشگاهی برای خود دیده است، رفع نیاز مملکت بر مبنای دانش بومی است.

به گزارش ادراک خبر، در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، دکتر علیرضا غلامی، مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از دستاوردهای مهم این واحد در زمینه تولید فیلترهای الکترواستاتیک برای استفاده در صنعت نفت را تشریح کرد. 

دکتر غلامی گفت: ما پیش از این در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در ارتباط با فیلترهای الکترواستاتیک سالیان سال فعالیت کرده بودیم و توانستیم با استفاده میدان الکتریکی، ذرات غبار را از خروجی کارخانه‌هایی مثل سیمان، مس جداسازی کنیم. بر این مبنا دریافتیم که یکی از نیازهای صنعت نفت نیز مشابهت زیادی با این موضوع دارد و در آنجا نیز آب نمک از قطرات نفت جداسازی می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت افزود: وجود این مشابهت، یعنی نزدیک بودن این تجهیزات به هم و نیاز کشور، ما را برآن داشت که با اعلام نیاز و درخواست وزارت نفت، به این سمت حرکت کنیم که از دانش موجود برای رفع این مشکل در صنعت نفت استفاده کنیم و نیاز این حوزه را برطرف سازیم.

دکتر غلامی با اشاره به خودکفایی کشور در این حوزه خاطرنشان کرد: وضعیت به صورتی بود که بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد سایت‌های نمک‌زدایی که در واحدهای فرآورش ایران انجام می‌گرفت، با دستگاه‌هایی از شرکت‌های کانادایی و چینی انجام می‌شد و متخصصان این کشورها در ایران فعالیت داشتند.

وی تصریح کرد: اما پس از انقلاب برخی از شرکت‌های ایرانی با استفاده از نقشه‌هایی که به نوعی از کشورهای خارجی در دست داشتند، اقداماتی را برای واحدهای نمک‌زدایی نفتی انجام داده بودند اما هیچ کدام، دانش و اساس علمی لازم را برای انجام این کار نداشتند. به همین جهت بسیاری از واحدهای نمک‌زدایی بازده و راندمان لازم را نداشتند. پس اولین مجموعه‌ای که توانست دانش طراحی را به صورت کامل کسب کند و به صورت دقیق به این حوزه ورود پیدا کند، جهاد دانشگاهی علم و صنعت بود.

دکتر غلامی با اشاره به چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی افزود: این نهاد همیشه تلاش کرده در جایی که کشور نیاز دارد و در نقاط ضعفی که بعضا به دلیل سختی‌ها، بخش‌ها و سازمان‌های دیگر کشور ورود پیدا نکرده‌اند، به صورت دانش بنیان ورود پیدا کند و توانسته نیاز آن بخش را برطرف سازد.

وی تأکید کرد: تفاوت جهاد دانشگاهی با دیگر بخش‌ها این است که دانش، همیشه ضمیمه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بوده و این نهاد صرفاً یک واردکننده فناوری نبوده است. رسالتی که جهاد دانشگاهی برای خود دیده است، رفع نیاز مملکت بر مبنای دانش بومی بوده است.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت در خصوص ادامه راه جهاد دانشگاهی در سال‌های پیش رو گفت: با توجه به تغییر شرایطی که در کشور و حتی در دنیا به وجود آمده است، حتما جهاد دانشگاهی باید به این سمت برود که محصولات دانش‌بنیان خود را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان ببرد و محصولاتی که در جهاد دانشگاهی تولید و به بلوغ رسیده‌اند، باید به نوع خود و با توجه به ملاحظات موجود، از این نهاد خارج شوند تا جهاد دانشگاهی بتواند به فناوری‌های جدید ورود پیدا کند.

دکتر غلامی تصریح کرد: رسالت جهاد دانشگاهی این نیست که به عنوان مثال یک محصول را به صورت روزمره تولید کند، بلکه باید شرکت‌هایی را تشکیل دهد و علاوه بر آن، بدنه دانشی، پژوهشی و هیات علمی جهاد به موضوعات جدید ورود پیدا کنند.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!