یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 51014 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲ |
97 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادارک خبر؛ آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر عصر جمعه ۳۱ تیر در تالار وحدت تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مجید زین‌العابدین مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل بنیاد رودکی، محسن برمهانی معاون سیما، سلیم غفوری و جمعی از اهالی سینما و هنرمندان برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده […]

به گزارش ادارک خبر؛ آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر عصر جمعه ۳۱ تیر در تالار وحدت تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مجید زین‌العابدین مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل بنیاد رودکی، محسن برمهانی معاون سیما، سلیم غفوری و جمعی از اهالی سینما و هنرمندان برگزار شد. اجرای این مراسم بر عهده پژمان بازغی بود و مژده خنجری در کنار او به اجرای برنامه با زبان انگلیسی می‌پرداخت.

مجید اکبرشاهی، دبیر هشتمین جشنواره فیلم شهر در ابتدای این مراسم گفت: جشنواره فیلم شهر با شعار ارائه تصویری از کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام برپا شد و حدود ۳۷۰۰ اثر از ۱۱۲ کشور با همکاری هیات‌های انتخاب و داوری کار خود را آغاز کرد و ما در این دوره میزبان آثاری از ۵۲ کشور اسلامی و ۸ کشور عضو اکو بودیم.

وی ادامه داد: ما در این دوره از  ۴۱ مدرس سینما، کارشناس و سینماگر برای انتخاب آثار استفاده کردیم و در نهایت ۳۰۰ اثر در بخش‌های مختلف به این رویداد راه یافت که این آثار در بخش اقلام تبلیغات در گالری پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد.

اکبرشاهی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، از میزان ۶۱ لوح تقدیر که در بخش‌های مختلف به ۱۳ اثر اهدا خواهد شد، خبر داد و گفت: ما در این جشنواره کارگاه انتقال تجربه استاد محمود کلاری را برگزار کردیم که با  استقبال روبه رو شد. این توجه بیانگر این است که در جشنواره‌ها نیاز بیشتری به این کارگاه‌ها دیده می‌شود، بعد از مراسم اختتامیه امروز راه برای ساخت فیلم‌ها برای دوره بعدی جشنواره باز می‌شود و دوره بعدی  پرشکوه قدرت‌تر از قبل شروع خواهیم کرد و از امروز به دنبال این هستیم که جشنواره نهم بالنده‌ترباشد.

او افزود: پیام‌ها و نکاتی که مدیریت شهری اعلام می‌کند، در تمام حوزه‌ها این بشارت را به ما می‌دهد که گفتمان شهری از هویت مهم کشورهای اسلامی است. در پایان از همه دوستان علی‌الخصوص شهردار محترم که در این مدت اخبار جشنواره را مخابره کردند و در پایان از هیات انتخاب، داوری و شهردار محترم تشکر می‌کنم.

در بخش بعدی مراسم، به بهانه برگزاری مراسم بزرگداشت فاطمه گودرزی نماهنگی از او به نمایش درآمد. در ادامه حسن خجسته و اکبرشاهی روی صحنه آمدند و هدیه و لوح یادبود این بازیگر قدیمی را اهدا کردند. گودرزی در سخنانی کوتاه گفت: آقای اکبرشاهی گفته بود بله ما در فیلم‌هایمان سیاه‌نمایی نداریم، چهره شهرمان سیاه است که بخشی از این به شهرداری مربوط می‌شود و بخش مهم آن به مسئولین کشور برمی‌گردد؛ امیدوارم شرایط اقتصادی مردم این‌گونه نباشد، مردم ما شایسته شرایط بهتری هستند و امیدوارم این اتفاق بیفتد. آن چیزی که این شهر را سیاه و کثیف کرده کسی است که بیت‌المال را به خارج از کشور می‌برد.

معرفی داوران بخش بین‌الملل برای اهدای جوایز بخش بعدی این مراسم بود.

مسابقه فیلم‌های پویانمایی

دیپلم افتخار به سانیاگو آگیلرا و گابریل مونرئال برای پونمایی هرنان پسری در کوهستان از کشور شیلی

دیپلم افتخار، نشان ویژه و جایزه نقدی به سوکی برای پونمایی دنیای دومینویی از کشور فرانسه

مسابقه فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند داستانی

دیپلم افتخار به صفرعلی دانش برای فیلم داستانی «پرواز در تاریکی» از کشور پاکستان

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی در این بخش به خاویر بلترامینو برای فیلم داستانی «گرگ تنها» از کشور آرژانتین

مسابقه فیلم‌های سینمایی

دیپلم افتخار به پردیپ گورب برای فیلم «بازار» از کشور هند

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» اهدا

مسابقه فیلم‌های مستند کوتاه و نیمه‌بلند

دیپلم افتخار به جرد کاتاسین برای فیلم اگر نزاعی نباشد» از کشور آمریکا

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به اسماعیل فهمی لوبیس برای فیلم مستند «به سوی وطن» از کشور اندونزی

مسابقه فیلم‌های مستند بلند

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به انصار آلتای برای مستند بلند «کودوکوشی» از کشور ترکیه

جایزه بهترین فیلم با موضوع شهر

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا دهقان برای فیلم مستند «ایساتیس» از ایران

بهترین جان‌بخشی پویانمایی

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به امیر کاظمی، حسام‌الدین مخبر و مونا عبداله‌شاهی برای جان‌بخشی پویانمایی «آتش سرخ»

بهترین کارگردانی

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به «کلاغ» ساخته اهورا شهبازی

بهترین فیلم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به الیکا مهرانپور برای «بزرگ‌ترین ماجرای گلی»

دیپلم افتخار ویژه هیات داوران برای متن و ایده به زهرا رضوی برای پویانمایی «نقطه» ساخته محمد زارع

در بخش بعدی این مراسم، نماهنگ بزرگداشت عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون به نمایش درآمد. اکبری در صحبت‌هایی با اشاره به آنچه پخش شده گفت:تمام تصاویر مربوط به سال‌های دو دهه ۷۰ و ۶۰  می‌شد که با دوستان از ساعت نه صبح در سینما بهمن دور هم جمع می‌شدیم و فیلم می‌دیدیم. در این جمع خسرو شکیبایی، مجید مظفری، علی دهکردی، فریبرز عرب‌نیا و فرامرز صدیقی به اتفاق علی معلم و امیر قویدل با هم به کانون فیلم می‌رفتیم و فیلم‌های خوب زیادی می‌دیدیم. در حال حاضر جشنواره‌ها دنیای دیگری دارند. من هم صحبت‌های آقای اکبرشاهی را تایید می‌کنم؛ اگر تولید سینمایی نباشد، سینماگران و بازیگران که صاحبان اصلی این جشنواره‌ها هستند، دچار نقص می‌شوند.

بخش فیلم‌های داستانی کوتاه و نیمه‌بلند:

بهترین فیلمنامه

دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به رعنا واعظی و عذرا خوان‌خواجه برای فیلمنامه «بشقاب»

در بخش بهترین دستاورد فنی یا هنری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شروینه دیدنده، کارگردان فیلم «لبرکروموزوم ۱۷» برای استفاده درست از عدسی در بیان مضمون مورد نظر اهدا شد.

بهترین کارگردانی

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به مریم اسمی‌خانی برای فیلم «وضعیت اورژانسی»

بهترین فیلم

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی» محصول انجمن سینمای جوانان

بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به نازنین چیت‌ساز برای «پرتاب ناگهانی یک فیل»

بهترین تحقیق و پژوهش

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رضا پردل برای تحقیق و پژوهش فیلم «نان بی‌جان»

بهترین دستاورد فنی یا هنری

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی برای ثبت تصاویر جذاب از محیط زیست تهران به لیلا فولادوند و محمدحسین نظری برای «شهر زنده»

بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه‌بلند

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی جبین‌شناس برای کارگردانی مستند «ماجرای سال آخر»

بهترین کارگردانی مستند بلند

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت برای کارگردانی مستند «مهدی که به دنیا آمد»

بهترین فیلم برای تهیه‌کننده

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمهدی حکیمی و شاهد مجزی و حجت بامروت برای تهیه‌کنندگی فیلم «مهدی که به دنیا آمد»

بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا قاسم‌خان برای فیلم «تکیه دولت»

در بخش دیگری از این مراسم نماهنگی درباره امیرمسعود استادحسین، علی سلیمانی و مهدی وریجی که بزرگداشت آنها در این مراسم بود نمایش داده شد. در ادامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در صحبت‌هایی گفت: مشکلات متعدد در کلانشهر تهران هیچ‌کدام به این شهر آسایش و آرامش نخواهد داد، مگر اینکه با تدبیر گره‌گشایی از این مشکلات انجام شود. این مهم جز در سایه مشارکت همگانی تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: اگر امروز شهری دارید که از برهم‌انباشتگی مشکلات آن در رنجید و شهروندی دارید که از این فشارها در مشکلات به سر می‌برد و مدیریت شهری دارید که در افق خدماتی ارائه خدمت می‌کند، باید به سمتی برویم که شهر را از ابعاد مختلف دارای پیشرفت چشمگیر کند.

زاکانی با ابراز خوشحالی از حضور در اختتامیه جشنواره فیلم شهر ادامه داد: خوشحالم از خادمان این رویداد هنری تشکر می‌کنم و امیدوارم به واسطه هنر و بهره‌مندی از هنرمندان بتوانیم مسائل شهرمان را بازشناسی دقیق کنیم و در این راه انعکاس آن را زمینه‌ای قرار دهیم که مردم هم مشارکت کنند.

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: امیدوارم به کمک نخبگان بتوان زمینه‌ای فراهم کرد که با مشارکت متن جامعه مشکلات شهری را پشت سر بگذاریم و به سمت قله حرکت کنیم؛ امیدوارم بتوانیم امید را در جامعه و در کنار آن مسئولیت‌پذیری را بیشتر کنیم.

زاکانی با اشاره به نقاط ضعف و قوت کلانشهر تهران ادامه داد: ما در حوزه‌های مختلف شهر نقاط ضعف و قوت زیادی داریم و باید جامعه گفت‌وگو کنیم. در هر حوزه‌ای اگر بخواهیم مشارکت را جلب کنیم حتما باید تعبیر درستی از آن جامعه داشته باشیم و طوری باشد که هر کس نقش خود را پیدا کند در این بخش هم می‌توانیم از هنر استفاده کنیم تا دست به دست ندهیم نمی‌توانیم نظم در شهر ایجاد کنیم. برای تک تک موضوعات شهری می‌توان فیلم تهیه کرد به مشکلات پرداخت تا فرهنگسازی در مورد آن مسئله انجام شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در حوزه هنر آنچه هویت می‌دهد مورد غفلت قرار گرفته است افزود: درحوزه سبک زندگی با بهرمندی از هنر می‌شود فرهنگسازی کرد. در این مسیر دست نیاز به سوی هنرمندان دراز کرده‌ایم و این نیاز به عنوان یک اولویت دیده می‌شود. امیدوارم با تلاش‌هایی که می‌کنیم ایجاد زمینه‌های تغییر همکاری‌ را داشته باشیم.

در ادامه مراسم جوایز بخش سینمایی نیز اهدا شد.

بهترین فیلمنامه

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری برای فیلمنامه «شنای پروانه»

بهترین بازیگر نقش زن

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به ستاره پسیانی برای ایفای نقش در فیلم «یدو». محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده «یدو» به نمایندگی از پسیانی جایزه را دریافت و آن را به مردم مقاوم آبادان تقدیم کرد.

بهترین بازیگر نقش مرد

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به جواد عزتی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مرد بازنده»

بهترین دستاورد فنی یا هنری

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به هومن بهمنش برای تصویربرداری فیلم سینمایی «خورشید»

بهترین کارگردانی فیلم سینمایی

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»

بهترین فیلم برای تهیه‌کننده در بخش سینمایی

دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به امیر بنان برای تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی «خورشید» و «ملاقات خصوصی»

بهترین فیلم با موضوع شهر

به پیشنهاد هیأت داوران دو جایزه در بخش ویدئویی در زیرمجموعه فیلمنامه و تهیه‌کنندگی دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به پویان کاظمی برای تهیه‌کنندگی «آیینه‌دار» و دیپلم افتخار، نشان زرین و جایزه نقدی به پژمان تیمورتاش برای فیلمنامه «شهربانو» اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم، گروه موسیقی نواحی مختلف ایران نیز به اجرای قطعات پرداختند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!