جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-17
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 51112 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷ |
97 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، علیرضا دلخوش در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در محل هتل جم مشهد برگزار شد، افزود: حضور ایرانیان در خارج از کشور برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک فرصت است. وی به نقش با اهمیت یکایک ایرانیان در خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: […]

به گزارش ادراک خبر، علیرضا دلخوش در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در محل هتل جم مشهد برگزار شد، افزود: حضور ایرانیان در خارج از کشور برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک فرصت است.
وی به نقش با اهمیت یکایک ایرانیان در خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: از پروفسور سمیعی‌ها گرفته تا یک راننده تاکسی ایرانی که در خارج از کشور فعالیت‌ می‌کند، یکایک برای ما یک فرصت هستند.
معاون همکاری‌های بین‌المللی و فرهنگی مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به کارکردهای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه بیشترین زمان مراجعه دانشجویان ایرانی به نمایندگی‌های خارج از کشورمان را زمانی شاهد هستیم که آنها مشکل کنسولی و آموزشی دارند. باید گفت اینها جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است.
دلخوش افزود: ما حضور داریم تا قبل از هر مشکلی، تسهیلاتی برای آنان ایجاد کنیم تا بهتر بتوانند به اهداف خود برسند. در این راستا نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور برای ایرانیان، نقش تسهیل گر هستند و ارائه تسهیلات و تسهیل فعالیت‌های دانشجو و یا استاد دانشگاه، جزو وظایف ذاتی نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور است.

لزوم نقش آفرینی انجمن‌های دانشجویی در عرصه جهاد تبیین و دیپلماسی رسانه‌ای
رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم نقش آفرینی انجمن‌های دانشجویی در عرصه جهاد تبیین و دیپلماسی رسانه‌ای گفت: انجمن‌های دانشجویی می‌توانند در عرصه جهاد تبیین و دیپلماسی رسانه‌ای نقشی مهم ایفا کنند.
محمدرضا مجیدی  عصر شنبه افزود: ایرانیان صاحب نفوذ می‌توانند شبکه‌های صاحب نفوذی برای معرفی درست جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باشند.
وی ادامه داد: در نسبت خود با ایرانیان خارج از کشور می توان گفت؛ برای تک تک ایرانیان مسوولیت اجتماعی قائل هستیم.
رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایرانیان خارج کشور به سه دسته سرمایه‌داران، نخبگان و افراد دارای نفوذ مشخص می‌شوند، اظهار کرد: برای هر کدام از این سه دسته در قالب الگوهای امروز می‌توان بسته‌هایی در حوزه‌های حکمرانی تعریف کرد.
وی با تاکید بر ضرورت گام نهادن در مسیر انتقال مرزهای دانش توسط دانشجویان خاطر نشان کرد: باید در این حوزه نقش و مسوولیت اجتماعی خود را درست تعریف کنیم.
دکتر مجیدی با اشاره به اینکه مواضع سرمایه داران ایرانی خارج از کشور در چهارچوب دیپلماسی اقتصادی مورد تاکید است، تصریح کرد: بارها مشاهده شده است که ایرانیان خارج از کشور با تعلق خاطر فراوان به وطن، خواهان مشارکت در طرح‌های سرمایه گذاری کشور و حوزه‌های مختلف هستند، لذا باید موانع سد راه خواسته آن‌ها را تسهیل بخشید تا تحقق پیدا کند.
رییس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام به حوزه افراد صاحب نفوذ پرداخت و گفت: دنیای امروز دنیای رسانه، سازمان‌های مردم نهاد و لابی‌ها است، لذا ایرانیان صاحب نفوذ می‌توانند شبکه‌های صاحب نفوذی برای معرفی درست جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باشند.
وی تاکید کرد: امروزه شاهد هستیم تصویری که از ایران در رسانه‌ها ارائه می‌شود نوعی از ایران هراسی است. در این راستا مهمانان و شخصیت‌های مختلف در سفر به ایران اسلامی اذعان داشتند؛ آنچه دیده‌اند با تصاویر رسانه‌ای متفاوت است.

دیپلماسی اقتصادی می تواند حلال بسیاری از موضوعات داخل کشور باشد
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دیپلماسی اقتصادی می‌تواند حلال بسیاری از موضوعات و مشکلات داخل کشور مانند اشتغال، تورم و رکود اقتصادی باشد.
مهدی صادقی شاهدانی عصر شنبه در شانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور افزود: یکی از مشکلات کنونی استفاده ناقص از ظرفیت تولیدی است یعنی از ظرفیت های تولیدی به خوبی استفاده نمی شود، علی رغم تمام سرمایه گذاری هایی که طی سالیان متوالی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات و غیره انجام داده این اما هنوز ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور استفاده نمی شود.
وی ادامه داد: علت این امر این است که ما با مشکل تقاضا مواجه هستیم یعنی ما می توانیم تولید انجام دهیم اما بازار خرید و فروش آن مناسب نیست که دیپلماسی اقتصادی بازار را می تواند کمک کند بازار مناسب برای محصولاتی که برایش ظرفیت سازی کردیم فراهم شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: مشکلات جاری کشور را نمی شود حل کرد مگر اینکه آحاد جامعه،همه نهاد بتوانند موضوع دیپلماسی اقتصادی را در راس کار خود قرار دهند.
وی افزود: در قدرت های کنونی بحث این نیست که دولت جمهوری اسلامی برود و دولت دیگری به جای آن بیاید بلکه بحث بر سر این است که ایران از صحنه جغرافیایی حذف شود لذا باید دست در دست هم دهیم جمهوری اسلامی بماند چرا که اگر جمهوری اسلامی نباشد ایران نخواهد ماند و بین ایران و جمهوری اسلامی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
دکتر صادقی شاهدانی با بیان این که با استفاده از نخبگان به عنوان سرمایه های اجتماعی می توانیم از این مسیر مشکلات به راحتی عبور کنیم، ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی نیز مسأله بسیار مهمی برای عبور از مشکلات جاری کشور است چرا که اگر شرایط اقتصادی کشور را درست کنیم مشکلات بسیاری حل خواهد شد.
وی عنوان کرد: همچنین کارشناسان ناکارآمد باید از سیستم نظام دولتی حذف شوند چرا که افراد ناکارآمدی که در سیستم می مانند مشکلات بسیاری از جمله عدم کارایی اقتصادی می شود که عدم کارایی اقتصادی، عدم کارایی اداری  و عدم کارایی فرهنگی را به دنبال خواهد داشت، لذا همگی از هر قشری که هستیم باید در این راستا حرکت کنیم که معضل اقتصادی کشور را حل کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: در راستای دیپلماسی اقتصادی، دانشجویان خارج از کشور نقش های مهمی با خوب درس خواندن و ارتقای سواد و توانمندی علمی خود می توانند ایفا کنند همچنین در کنار درس خواندن که مسأله ای اساسی است می توانند موقعیت شغلی مناسبی ایجاد کنند که لازمه دیپلماسی اقتصادی کسب اطلاعات و شناخت کامل از جامعه ای است که در آن زندگی می کنید و شناخت درست از وضعیت بازار است.
وی ادامه داد: اعضای انجمن اسلامی کف جامعه هستند و می توانند اطلاعات را از جامعه در خصوص نیازها مشکل ها و غیره را جمع آوری کنند و به دنبال ارایه راهکار برای آن باشند.
دکتر صادقی شاهدانی گفت: انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور، سفارت خانه دوم ما است و حتی از سفارتخانه اول هم بالاتر است چرا که سفارتخانه اول گاهی تنها ۱۰ نیرو دارد و نیروی وابسته اقتصادی ندارد و مسایل اقتصادی کشور را به ناچار به افراد متخصص سیاسی می سپرد اما در انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور نیروهای بیشتری داریم.
وی افزود: انجمن های اسلامی باید حلقه دنیای اسلامی با دنیای بیرون و نیز حلقه وصل در حیطه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره باشند و موضوع اقتصاد باید در انجمن های اسلامی جایگاه پیدا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اگر از سه هزار میلیارد دلار ظرفیت ایرانیان خارج از کشور یک سوم آن در جمهوری اسلامی قرار گیرد شرایط جدید. برای کشور ایجاد می شود.

ضرورت گسترش رایزنی فرهنگی با استفاده از ظرفیت هیأت‌های مذهبی توسط ایرانیان خارج از کشور
مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:هیات‌های مذهبی در ایام الله محرم و شب‌های قدر می توانند به عنوان محفلی برای ایرانیان خارج از کشور، محافل پر محتوایی باشد، لذا ما باید رایزنی‌های فرهنگی خود را به این سمت سوق دهیم که هیات‌های مذهبی در کشورهای مختلف فعال شوند.
خلج منفرد عصر شنبه در شانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در هتل جم مشهد برگزار شد، افزود: در خارج از کشور گروه‌ها و مجامعی که اتصال به جمهوری اسلامی ایران دارند از پر انرژی ترین، با انگیزه ترین و مومن‌ترین‌ها هستند که با آنها ارتباط داریم.
وی ادامه داد: دانشجویان ما در خارج از کشور ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارند که باید به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.
مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ایجاد کانون‌های علمی و کانون‌های هنری در خارج از کشور می‌تواند در بهره‌گیری از توانمندی دانشجویان ایرانی خارج از کشور موثر باشد. در این راستا به نظر من اگر انجمن‌های اسلامی در این حوزه فعالیت کنند؛ می‌توانند از ظرفیت دانشجویان هنرمند و توانمند در خارج از کشور به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.
وی در قالب پیشنهادی به ضرورت رایزنی فرهنگی در بین ایرانیان خارج از کشور با استفاده از ظرفیت هیأت‌های مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: هیات‌های مذهبی در ایام الله محرم و شب‌های قدر می توانند به عنوان محفلی برای ایرانیان خارج از کشور، محافل پر محتوایی باشد، لذا ما باید رایزنی‌های فرهنگی خود را به این سمت سوق دهیم که هیات‌های مذهبی در کشورهای مختلف فعال شوند.
منفرد افزود: ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه دانشجویی در خارج از کشور و راه‌اندازی کانون‌های کاریابی در خارج از کشور برای دانشجویان ایرانی، امری مهم است که باید آن را در دستور کار قرار داد.
شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور تا روز دوشنبه در مشهد ادامه دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!