شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6110 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۰۹ |
89 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

حسین دشتبان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای این طرح که باید در آن برخی اقلام هدف از مبدا تولید تا سطح عرضه از کد شناسه برخوردار شوند، آیین‌نامه اجرایی مبارزه با قاچاق لوازم یدکی فاقد شناسه کالا در انتهای سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد. وی بیان کرد: پارسال بخشهای مربوط به اطلاع‌رسانی، […]

حسین دشتبان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای این طرح که باید در آن برخی اقلام هدف از مبدا تولید تا سطح عرضه از کد شناسه برخوردار شوند، آیین‌نامه اجرایی مبارزه با قاچاق لوازم یدکی فاقد شناسه کالا در انتهای سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد.
وی بیان کرد: پارسال بخشهای مربوط به اطلاع‌رسانی، آموزش اصناف مربوطه، نشستهای توجیهی و تبیین موضوع در سراسر کشور و به تبع آن در خراسان رضوی انجام شد.
وی اظهار داشت: در این راستا از ۱۵ فروردین ماه امسال طرح مزبور برای تمامی زنجیره‌های تامین از تولیدکننده تا واردکننده، بنکدار، پخش و عرضه کالا در رسته لوازم یدکی در خراسان رضوی به اجرا درآمد که در گام نخست از اجرای طرح مزبور، دو قلم کالا شامل “باتری” و “کمک فنر” به عنوان کالای هدف مبارزه با این گروه از کالاها در نظر گرفته شد.
سرپرست دبیری کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی گفت: از ۱۵ اردیبهشت ماه امسال به تدریج ۵۲ قلم کالا از رسته لوازم یدکی به این بخش افزوده می‌شوند و در خرداد ماه سطح نظارت بر عرضه آن کالاها شدت می‌گیرد. 
دشتبان افزود: براساس این طرح کلیه کالاهای تعریف شده در زنجیره تامین باید دارای کد شناسه اخذ شده در سامانه جامع تجارت باشند و هرگونه کالای داخلی یا خارجی که فاقد کد شناسه یا حتی در برخی موارد مانند “کمک فنر” فاقد کد رهگیری باشند، در زمره کالاهای قاچاق به شمار رفته و با دست اندرکاران این بخش برخورد می‌شود.
وی اظهار داشت: ماده ۱۳ قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز و دستورالعمل مربوط به آن؛ کالاهای هدف‌گذاری شده در چهار گروه را مشخص کرده‌اند که باید کد شناسه داشته باشند، انتخاب این کالاها از حیث فراوانی و سهم آنها در حوزه قاچاق است، تاکنون پوشاک، لوازم خانگی، دارو، دخانیات، دارو و تجهیزت پزشکی و لوازم یدکی در دستور کار شناسه‌گذاری قرار گرفته است.
خراسان رضوی پیشتاز در اجرای طرح مبارزه با کالای لوازم یدکی قاچاق 
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این استان به عنوان یکی از چهار استان پایلوت (آزمایشی)، پیشتاز در اجرای طرح ملی مبارزه با کالای لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو است.
احمدرضا رجبی افزود: طرح ملی مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا درآمد و در نخستین گام حوزه لوازم یدکی در دستور کار قرار گرفت که در قالب این طرح  اقدامات به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش می‌شود و مرحله به مرحله به صورت متناسب‌سازی طرح پیش خواهیم رفت.
وی بیان کرد: در مرحله اول طرح رهگیری کالا و همچنین آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمک فنر و باتری خودرو مشمول اخذ و شناسه رهگیری شدند و شناسه رهگیری برای کالاهای مشمول باید در مبدا تولید و واردات بر روی بسته‌بندی کالا درج شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اجرای طرح مزبور می‌تواند در کاهش آمار کالاهای قاچاق بسیار موثر باشد، در این راستا تاکنون ۱۷۱ واحد صنفی مشمول طرح از آغاز طرح بازرسی شده و  ۱۲ گشت مشترک بازرسی با اتاق اصناف انجام شده و در مجموع ۶۳۶ کمک فنر و ۷۵ باطری خودرو به ظن قاچاق جمع‌آوری شده است.
رجبی اظهار داشت: با اجرای این طرح علاوه بر مبارزه با موضوع قاچاق و کالای تقلبی، زمینه ایجاد فرصت شغلی در بخش تولید قطعات خودرو فراهم و با جمع‌آوری قطعات تقلبی و قاچاق از تولید داخلی حمایت می‌شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!