جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 72039 |
تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ |
193 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در برنامه صف اول درباره اقدامات یک ساله دولت سیزدهم، ضمن تسلیت ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت یاد وخاطره آنان گفت: به عنوان کوچکترین عضو دولت از همراهی مردم ایران […]

به گزارش ادراک خبر به نقل از خبرگزاری فارس، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در برنامه صف اول درباره اقدامات یک ساله دولت سیزدهم، ضمن تسلیت ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت یاد وخاطره آنان گفت: به عنوان کوچکترین عضو دولت از همراهی مردم ایران تشکر میکنیم و اگر همراهی مردم نبود، شاید توفیقات ما در طول این یک سالی که از عمر دولت انقلابی آیت الله رئیسی می‌گذرد، نبود.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین اقدامات و دستاوردهای دولت در یک سال گذشته چه بوده است، گفت: بحمدالله در این مدت، سند تحول دولت تنظیم و تقدیم مراجع مرتبط شد. این سند به عنوان خط مشی دولت و یک سند راهبردی و بالادستی در دستورکار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: در چارچوب این اسناد بالادستی، اقدامات زیادی انجام شده است. در طول این مدت دولت توفیقات زیادی از جمله حضور بین مردم به دست آورده است. سفرهای استانی از توفیقات این دولت بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: معیشت مردم از مهمترین دغدغه های رئیس جمهور بود که اقدامات زیادی در این راستا از جمله اصلاح نظام اقتصادی کشور انجام شد.

مرتضوی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه سلامت نیز، گفت: پیش از این دولت، آمار تلفات بیماری کرونا بسیار بالا بود که با یک تماس تلفنی آیت الله رئیسی با رئیس جمهور چین و واردات واکسن در کنار تلاش های دانشمندان ما که کشور را در حوزه واکسن خودکفا کردند، پیشرفت بسیاری در حوزه کنترل بیماری کرونا اتفاق افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: اقدام دیگر، وصول مطالبات دولت و ملت با اقدامات حوزه سیاست خارجی، در کنار ۲۵۰ سند و توافقنامه بین المللی بود. در حوزه اقتصادی نیز به ثبات رسیدیم و براساس گزارش مرکز آمار،‌ تورم نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:کاهش تورم به معنی کاهش قیمت ها نسبت به سال قبل نیست، بلکه حکایت از کاهش شیب افزایش قیمت ها دارد؛ امیدواریم در ادامه شاهد کاهش ادامه روند کاهشی نرخ تورم باشیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما شاهد افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت و تبادلات تجاری بوده ایم و امیدواریم با اقداماتی که در حوزه مسکن در حال انجام است، به زودی شاهد ثبات در بازار و کاهش مشکلات اقتصادی مردم باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت برنامه ای برای افزایش رشد اقتصادی کشور دارد؟ گفت: این دولت تنها دولتی است که در حوزه های مختلف، دارای برنامه است و انشاءالله در چارچوب این برنامه ها دولت به وظایف خود عمل خواهد کرد و به فضل الهی شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که هدف دولت از سفر به استانها چیست؟ گفت: دولت اهداف متعددی در این خصوص دارد؛ اولین مورد این است که وظیفه دولت، ارتباط با مردم است، چرا که دولت برای مردم است و پیوند دولت و ملت، یک وحدت ملی است.

وی اضافه کرد:‌مسئله بعدی شناسایی مشکلات و بررسی و رسیدگی میدانی به آنان است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه در این مدت دولت به این تکلیف خود عمل کرده و ۳۱ سفر استانی در بازه زمانی یک ساله در کنار هفت سفر موضوعی داشته و به طور میانگین هر ۹ روز یک سفر انجام داده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اکثر این سفرها در روزهای جمعه و تعطیل بوده است، افزود: رئیس جمهور، علاوه بر سفر به استانها، ۱۳۸ بازدید موضوعی در استان ها داشته است و در کنار حضور در مراکز استان، به بازدید از شهرها و روستاها و طرح ها و واحدهای صنعتی پرداخت.

وی تصریح کرد: علاوه بر بازدیدهای شخص رئیس جمهور،‌ وزرا و معاونان و مدیران دولت نیز بازدیدها و حضورهای میدانی داشته‌اند و این حضور رئیس جمهور و مسئولان، برکات زیادی داشته است، چرا که شنیدن حرف مردم و متعاقبا صدور دستورات مقتضی توسط رئیس جمهور به پیگیری و حل مشکلات منجر می‌شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به تعداد طرح های نیمه تمام در کشور گفت: ‌روایت های متعددی وجود دارد و بعضا معتقد هستند که بیش از ۴۰ هزار طرح نیمه تمام داریم و در سفرهای استانی نیز اولویت با طرح های نیمه تمامی بود که سبب حل مشکلات آن منطقه می شد.

مرتضوی تصریح کرد: در این ۳۱ سفر، ۹۱۰ توافق با دستگاه های اجرایی منعقد شد. در این توافق ها ۵۰۳۰ طرح عمرانی و اقتصادی به تصویب رسید که در حوزه زیربنایی ۱۵۷۸ طرح، در حوزه کشاورزی ۶۷۸ طرح در حوزه بهداشت و درمان ۴۷۲ طرح، در حوزه صنعت و معدن ۱۴۲ طرح، در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی،‌۹۰۰ طرح، در حوزه آموزش،‌ فرهنگ و ورزش ۱۱۰۱ طرح و در حوزه قضایی و انتظامی ۱۶۱ طرح اولویت دار در این سفرها شناسایی شدند و خوشبختانه منابع لازم برای اجرای این طرح ها پیش بینی شد و آنچه در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود انجام شده و انشاءالله در ادامه نیز به طور کامل محقق خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چند درصد از مصوبات سفرهای استانی محقق شده است؟ گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی از این طرح ها و مصوبات به اجرا و بهره برداری رسیده اند، بطوریکه از ۵۰۳۰ طرحی که عرض کردم، تاکنون ۱۹۱ مورد به اتمام رسیده،‌۴۵۸۷ مورد در دست اجراست و ۲۵۲ مورد در دست پیگیری است و به زودی عملیات اجرای آن آغاز می‌شود.

مرتضوی درباره تامین منابع این طرح ها گفت: منابع این طرح ها از چند محل تامین می شود؛ بخشی منابع عمومی است که از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می شود و بخشی از محل اقدامات وزارت نفت و بخشی نیز از محل منابع دستگاه های اجرایی و سایر بخش های مختلف که برای هرکدام از اینها اقدامات لازم صورت گرفته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهارداشت: خوشبختانه از محل منابعی که در سال اول پیش بینی شده است، تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم و تا پایان شهریور نیز منابع خوبی تزریق خواهد شد.

مرتضوی با بیان اینکه رئیس جمهور از بریدن روبان و کلنگ زنی پرهیز می کند، گفت: اعتقاد دولت این است که به محض پایان هر طرح، باید به بهره برداری عمومی برسد.

وی ادامه داد: اگر مستندی وجود دارد که طرحی آماده بهره برداری بوده و عمدا افتتاح نشده است،‌ منتقدان می توانند اسناد آن را در فضای مجازی منتشر کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر تعامل دولت با نمایندگان مجلس در برنامه ریزی سفرهای استانی گفت:من فکر می‌کنم دولت و مجلس صمیمانه ترین تعامل را با هم دارند، خوشبختانه نمایندگان مجلس، همگام و همراه با دولت هستند و متقابلا دولت نیز رعایت‌ شأن نمایندگان مجلس را واجب می داند.

وی افزود: ما به کارشناسان توصیه کردیم که برای برنامه ریزی ها با نمایندگان هر استان مشورت کنند. حتی ما بعد از تکمیل مصوبات نیز، جلسه مشترکی برای هماهنگی با نمایندگان حوزه مربوطه برگزار می‌کنیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به رسیدگی به دستورات رئیس جمهور گفت: این دستورات در حوزه معاونت اجرایی مورد بررسی قرار می گیرد. یکی از دستوراتی که رئیس جمهور دادند در مورد کارخانه های تعطیل شده تعطیل بود که خوشبختانه ما این را ترتیب اثر دادیم.

وی افزود: یکی دیگر از دستورات رئیس جمهور در مورد صنعت نساجی بود که جلساتی برگزار و مشکلات این حوزه را تقریبا حل کردیم، به‌گونه‌ای که مثلا کارخانه چادر مشکی با رشد تولید ۶ برابری همراه شد.

مرتضوی تصریح کرد: یکی از دستورات رئیس جمهور، آزادسازی سواحل بود و ما به عنوان معاون اجرایی ورود کردیم و خوشبختانه این کار تقریبا در همان بازه ۲۰ روزه به اتمام رسید و بخش قابل توجهی از سواحل برای استاده مردم مناسب‌سازی شده است.

وی تاکید کرد: اگر جایی نتوانیم کاری را انجام دهیم نیز صادقانه به رئیس جمهور اعلام می کنیم.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور چه زمانی آغاز می شود، تصریح کرد: زمان دقیق این سفرها هنوز مشخص نیست و پس از بررسی‌ها،‌ اعلام خواهد شد.

وی افزود: رویکرد اصلی این دور از سفرها،‌ بررسی اجرای مصوبات و آسیب ها و مشکلات آن است، از سوی دیگر ارزیابی مشکلات جدید استان ها خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در تشریح چگونگی فعالیت این معاونت در حوزه ارتباطات مردمی گفت: رئیس جمهور ارتباطات گسترده ای با آحاد مردم دارند و ملاقات های ایشان با اقشار مختلف مردم،‌کم نظیر است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ایشان مشاور ارتباطات مردمی را انتخاب کردند که آنان نیز با طیف وسیعی از جوانان انقلابی در ارتباط هستند، اضافه بر اینها بازرس ویژه رئیس جمهور نیز در حال فعالیت هستند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: مرکز ارتباطات مردمی نیز در کنار اینها در حال فعالیت است و گاهی در برخی استان ها، ۳۰ میز ارتباطات مردمی با حضور معاون ارشد وزارتخانه ها برگزار می شود و بسیاری از مشکلات مردم در همان جلسات برطرف می شود؛ اما گاها ما نمی‌توانیم تمامی زوایای فعالیت های خود را به مردم نشان دهیم.

مرتضوی با اشاره به سامانه ارتباطات مردمی گفت: در کنار ارتباطات حضوری،‌ مردم از طریق سامانه «سامد» نیز با دولت در ارتباط هستند و به تقاضای آنان در حوزه های مختلف از جمله مسکن،‌ ازدواج و سایر نیازها رسیدگی می شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، منحصر به ساختار اداری نیست و از طرق مختلف به اطلاع ایشان می رسد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در حوزه امدادرسانی به سیلزدگان گفت: بخش قابل توجهی از منابع مربوطه برای این کمک ها تامین شده است، ابتدا مبلغی به عنوان تنخواه توسط دولت برای هزینه های ضروری پرداخت و سپس برآورد خسارت انجام می شود و از محل منابع ماده ۱۷ توسط وزارت کشور پیشنهاد داده و به مناطق مربوطه تخصیص داده می شود، اما در حال حاضر آمار دقیق ریالی در دست نداریم.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مبلغ مربوطه برای احیای دریاچه ارومیه به دست مسئولین رسیده و نظارت درستی برای اجرای این طرح انجام می شود؟ گفت: در سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان به استان و دستگاه اجرایی ابلاغ شده و دستگاه مربوطه به شدت مشغول فعالیت هستند و در برآوردهای بعدی تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پیش بینی شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش پایانی نیز خاطرنشان کرد: اهم اولویت های معاونت اجرایی برای سال دوم دولت،‌ اجرای مصوبات سفرهای استانی خواهد بود.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!