یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 74182 |
تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ |
111 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی بعد از تعطیلی‌های کرونا، گفت: باتوجه به برگزاری آزمونهای غیر حضوری پیش بینی می‌شود ، شاهد افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی باشیم. باید از ظرفیت کمیته‌های اخلاق و کمیته‌های انضباطی و هیئت‌های تخلفات استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانون […]

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی بعد از تعطیلی‌های کرونا، گفت: باتوجه به برگزاری آزمونهای غیر حضوری پیش بینی می‌شود ، شاهد افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی باشیم. باید از ظرفیت کمیته‌های اخلاق و کمیته‌های انضباطی و هیئت‌های تخلفات استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانون پیشگیری و مقابله با تخلف، مورد تاکید است. ما به شدت درگیر افزایش مطالبات عمومی در خصوص تخلفات هستیم.

به گزارش ادراک خبر، دکتر مرتضی فرخی در روز دوم اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که امروز؛ یازدهم شهریور، در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، در خصوص مسائل حقوقی قبل و بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها ، ظرفیت‌های حقوقی و برخی مسائل دانشگاه‌ها، توضیحاتی ارائه کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در مورد بحث واکسیناسیون دانشجویان که یکی از مباحث کلیدی در بازگشایی دانشگاه‌ها است، گفت: با توجه به مصوبات ستاد کرونا و رسیدن به حد نصاب مورد نظر در دوزهای اول و دوم، تزریق دوز یادآور منتفی است. ولی دانشگاه‌هایی که میخواهند دانشجویانشان از خوابگاه‌ها یا فضای جمعی دانشگاه‌ها استفاده کنند، می‌تواند الزامی را برای تزریق دوز یادآور ایجاد کنند. البته این الزامات از جنس حقوقی نباشند.

وی در ادامه گفت: مصوبات ستاد کرونا، قانون محسوب نمی‌شوند. ولی دانشگاه می‌تواند پروتکل‌هایی برای برای تزریق دوز یادآور ارایه کنند.

فرخی در مورد قراردادهای دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه وضعیت کرونا نامشخص است، دانشگاه‌ها باید قراردادها را با شرایط سیال تنظیم کنند تا وقتی شرایط پاندمی کرونا تغییر کرد، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی بعد از تعطیلی‌های کرونا، ادامه داد: باتوجه به برگزاری آزمونهای غیر حضوری پیش بینی می‌شود ، شاهد افزایش تقلب‌های علمی و پژوهشی باشیم.دراین زمینه باید از ظرفیت کمیته‌های اخلاق و کمیته‌های انضباطی و هیئت‌های تخلفات استفاده شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانون پیشگیری و مقابله با تخلف، مورد تاکید است. ما به شدت درگیر افزایش مطالبات عمومی در خصوص تخلفات هستیم.

فرخی با بیان اهمیت افزایش سعه صدر با هدف حفظ سرمایه انسانی گفت: برخی اساتید دانشگاه در دوران کرونا به خارج از کشور رفتند. میتوان بر اساس آیین‌نامه خیلی سریع و خشک برای آنها احکامی صادر کنیم، ولی به توجه به اینکه دو سال شرایط غیر طبیعی بوده و با مشورت به وزیر علوم، قرار شد روسای دانشگاه از خود سعه صدر نشان دهند و دلایل آنها برای عدم حضور در محل مأموریت را بپذیرند. این به معنای آنارشی و بی نظمی نیست. اگر کسی قصد برگشت دارد، چون از سرمایه‌های علمی محسوب می‌شوند و هزینه‌های زیادی صرف آنها شده، توصیه ما این است که سعه صدر داشته باشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم ضمن بیان اینکه دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها، انباشتی از مطالبات دانشجویی را به همراه داشته است،گفت: نیاز است روسای دانشگاه‌ها فضایی به منظور سوپاپ اطمینان و اینکه این بار منفی در فضای دانشگاهی تخلیه شود، ایجاد کنند.

وی ادامه داد: روسای دانشگاهها در مواجهه با دانشجویان سعه صدر داشته باشند و  از ورود دستگاههای قضایی جلوگیری شود. این مسایل و پرهیز از ارجاع پرونده دانشجویان به هیئت تخلفات باعث می‌شود ، از پیک ترم اول عبور نداریم و از تجمیع پرونده ها جلوگیری کنیم

فرخی در این اجلاس به استفاده از ظرفیت حقوقی و تقویت دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در بعضی دانشگاه‌ها، حتی در تهران یک کارشناس حقوقی وجود ندارد. باید از ظرفیت اساتید حقوق، استفاده شود و مدیریت های حقوقی تقویت شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینکه قانون تولید مسکن، شامل اراضی آموزش عالی نمیشود گفت: دلیل آن تعارض با ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که یک قانون بالادستی است که هرگونه تصمیم گیری در تغییر در بهره برداری اراضی دانشگاه را به هیئت وزیران موکول میکند.

وی ادامه داد: همچنین بحث واگذاری اراضی در قانون جهش تولید مسکن با توجه به قوانین مقدم سابق مبنی بر مکان یابی یا لحاظ طرح‌های مصوب است.
فرخی خاطر نشان کرده: بهترین راهبرد این موضوع، مشمول زمان کردن این موضوع  است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، درباره ظرفیت قانون جهش دانش بنیان توضیح داد: علیرغم اینکه قانون جهش دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای پارک های علم و فناوری ایجاد می‌کند و بستر مناسبی را برای توسعه این حوزه ایجاد میکند، این قانون یک سری مشکلات نیز دارد که ما منتظر آیین نامه های اجرایی آن هستیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال، اعیان مراکز را میتوانیم به عنوان مراکز رشد سند بزنیم. ولی مشخص نشده که اگر یک شرکت دانش بنیان به تعهدات خود عمل نکرد یا از شرایط دانش بنیان خارج شد، چگونه میتوان آن را بازپس‌گیری کرد.بنابراین در حال حاضر روسا، با روش سابق ادامه دهند تا آیین‌نامه جدید را تهیه کنیم.

فرخی درباره بحث تبدیل وضعیت ایثارگران توضیح داد: هفته گذشته بخشنامه دولت را ابلاغ کردیم و دانشگاه‌ها پیگیری کنند.با توجه به اینکه بار مالی ایجاد نمیکند، این موضوعات پیگیری شود.

وی در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
خوابگاه‌ها، گفت: گزارش‌های خوبی در موضوع بهسازی و تجهیز خوابگاه‌ها ارائه شده. همچنین بحث خوابگاه های متاهلی کلنگ زده شده و باید پیگیری کرد تا به نتیجه برسد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم خاطر نشان کرد: موضوع مرخصی و مهمانی دانشجویان متاهل طی هفته آینده  ابلاغ خواهد شد. همچنین آموزش مجازی و غیر حضوری مادران باردار ابلاغ می‌شود.
افزایش سهمیه  اساتید راهنما و راه اندازی مراکز مشاوره سبک زندگی ایرانی اسلامی، موضوعات دیگری هستند که در حال پیگیری آمد.

وی به لزوم توجه به قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید کرد و گفت: ضروری است که تمامی مقررات در سطح دانشگاه در پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه منتشر شود و این موضوع در ارزیابی دانشگاه‌ها جزو شاخص‌های جدی است.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!