پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 76078 |
تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ |
101 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، اتحادیه اروپا «نگرانی شدید» خود از آن چیزی که «اظهارات خصمانه» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در قبال یونان توصیف کرده، ابراز داشت. این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که اردوغان چند روز پیش یونان را تهدید کرد که «بهای سنگینی» را بابت نقض حریم هوایی ترکیه و ایجاد […]

به گزارش ادراک خبر، اتحادیه اروپا «نگرانی شدید» خود از آن چیزی که «اظهارات خصمانه» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در قبال یونان توصیف کرده، ابراز داشت.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که اردوغان چند روز پیش یونان را تهدید کرد که «بهای سنگینی» را بابت نقض حریم هوایی ترکیه و ایجاد مزاحمت برای جنگنده‌های ترکیه بر فراز دریای اژه خواهد پرداخت.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «این اظهارات خصمانه از سوی مقام‌های سیاسی ترکیه علیه ملت و دولت یونان باعث نگرانی شدید ماست».

وی خواستار آن شد که هر گونه موضوع باقی مانده به صورت مسالمت‌آمیز حل شود. استانو گفت: «از ترکیه انتظار داریم که از هرگونه تشدید کلامی جلوگیری کرده و به بهبود روابط حسن جواری پایبند باشد».

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «یونان کشوری عضو در اتحادیه اروپا بوده و باید به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا احترام گذاشته شود».

 در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک بین آنکارا و آتن، این بار وزارت خارجه یونان، ترکیه را مایه تضعیف انسجام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توصیف کرد.

وزارت امور خارجه یونان شامگاه شنبه گفت مقامات ترکیه با اظهارات تند و تحریک‌آمیز، انسجام ناتو را سست می‌کنند و آتن در این‌باره به دیگر اعضای ائتلاف هشدار خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اشاره به جدیدترین اظهارات خصمانه آنکارا، آمده است که یونان به تهدیدها و اهانت‌های تحقیرآمیز روزانه مقامات ترکیه توجهی نخواهد کرد.

پیش از این نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با متهم کردن یونان با اشغال جزایر متعلق به آنکارا، هشدار داده بود زمانش که  برسد، آنچه لازم است را انجام می‌دهند.

ترکیه از اعضای ناتو  از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر شکایت کرده و گفته است چنین اقداماتی تلاش‌های حسن نیت برای صلح را ناکام می‌گذارد.

 جنگنده‌های ترکیه که در ماموریت‌هایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی شرکت داشتند، توسط سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره «کرت» طی روزهای گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. این در حالی است که  مقامات نظامی یونان ادعای ترکیه را قاطعانه رد کرده‌اند.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!