شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-11
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 77850 |
تاریخ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶ |
72 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

پناهی در اختتامیه اولین دوره آموزشی و فرهنگی همراه با حکیمان و تجلیل از استادان برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به اینکه مدیر کار بلد کسی است که آینده ‌پژوهی را در کنار آینده ‌نگری ببیند، گفت: طبق تاکید وزیر بهداشت، توجه ویژه‌ای روی موضوع آینده پژوهی صورت پذیرفته و در همین خصوص […]

پناهی در اختتامیه اولین دوره آموزشی و فرهنگی همراه با حکیمان و تجلیل از استادان برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به اینکه مدیر کار بلد کسی است که آینده ‌پژوهی را در کنار آینده ‌نگری ببیند، گفت: طبق تاکید وزیر بهداشت، توجه ویژه‌ای روی موضوع آینده پژوهی صورت پذیرفته و در همین خصوص آئین نامه هشت ماده‌ای به معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده و در این بندهای هشت‌گانه به‌ موضوعات بسیار مهمی همچون تحول در پژوهش، تشکیل کمیته تخصصی آینده پژوهی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان اشاره شده است.

او اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و ما هم در جهت تحقق شعار سال می‌خواهیم که به جایگاه حقیقی‌مان در حوزه‌هایی همچون تولید ثروت و دانش، شاخص‌های فناورانه و دستاوردهای علمی دست یابیم.

ایران رتبه پانزدهم تولید دانش در جهان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با ذکر این نکته که در آخرین رتبه‌بندی جهانی، ایران در رتبه پانزدهم جهان در حوزه تولید دانش بوده است، تاکید کرد: ایران از کشورهای همچون مالزی، سنگاپور، اندونزی، قطر و عربستان بالاتر است. اما معتقدیم با توانمندی‌هایی که داریم می‌توانیم به جایگاه‌های بهتر برسیم.

پناهی با بیان اینکه باید عرصه علم و فناوری، مسیرهای پیشرفت و ارتقا را به خوبی طی کنیم، خاطرنشان کرد: ما باید با توسعه علم و فناوری به سرعت به سمت دانشگاه نسل چهار حرکت کنیم و حرکت از نسل‌ یک به نسل‌های ۲، ۳ و ۴ نباید به کندی صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ما همانگونه که به تولید علم و دانش تاکید داریم باید در صادرات محصول هم اینگونه باشیم و صرفاً یک مصرف کننده محصولات وارداتی نباشیم.

مکلف به توسعه ارتباطات هستیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: وزیر بهداشت بر توجه ویژه به موضوع دیپلماسی سلامت تاکید کرده و معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه مکلف به توسعه ارتباطات بین‌الملل و همچنین تلاش در مسیر ارتقای مجلات علمی شده است. 

پناهی گفت: اگر با ایرانیان مقیم خارج از کشور ارتباط بگیریم می‌توانیم به نتایج و دستاوردهای بهتر هم برسیم، زیرا این مهم را حق خودمان می‌دانیم و نباید در این خصوص از دیگر کشورها عقب بمانیم.

ضرورت آینده نگاری در شاخص‌های علمی

وی افزود: ما باید آینده نگاری در شاخص‌های علمی داشته باشیم، در این حوزه هم‌اکنون در عدد زیر ۱۵ هزار در میان تولید علمی سالیانه هستیم و باید در سال ۲۰۲۵ به عدد بالای ۲۵ هزار در این عرصه برسیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید به سمت علوم جدید حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: باید روی موضوع سلول بنیادی، درمانی و ژن درمانی نوین و همچنین علوم جدید و به‌روز برای درمان بیماری‌های جدید از جمله ALS، PLS، MS و غیره کار کنیم و در کنار آن نیز معتقدیم که مراکز جزیره‌ای به شبکه‌ای تبدیل شود و به جای داشتن چندین پژوهشکده، یک پژوهشگاه جامع و کامل ایجاد کنیم.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!