دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-13
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 79340 |
تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷ |
95 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

میرزا بیگی گفت: مهم‌ترین بحث، تکمیل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران است که از ۱۵ سال پیش شروع شده بود و اکنون تکمیل شد. الان نیز برای فصل دهم و فوق‌العاده ویژه آماده شده‌ایم. او توضیح داد: در دوران شیوع کرونا پرستاران ما بسیار ازخودگذشتگی کردند و برعکس بقیه دستگاه‌ها با شیوع بیشتر این بیماری […]

میرزا بیگی گفت: مهم‌ترین بحث، تکمیل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران است که از ۱۵ سال پیش شروع شده بود و اکنون تکمیل شد. الان نیز برای فصل دهم و فوق‌العاده ویژه آماده شده‌ایم.

او توضیح داد: در دوران شیوع کرونا پرستاران ما بسیار ازخودگذشتگی کردند و برعکس بقیه دستگاه‌ها با شیوع بیشتر این بیماری کارشان بیشتر شد و این بیماری نوعی بیوتروریسم بود که رهبر معظم انقلاب نیز هشدار دادند.

میرزابیگی افزود: ما باید همانند نیروهای مسلح همیشه آماده دفاع باشیم؛ چرا که امنیت سلامت مردم دست ما است و باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها و نیروی انسانی شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به بزرگ‌ترین بداخلاقی در نظام سلامت برکناری پرستاران دوره تمدید است، گفت: تاکنون از ۱۷ هزار پرستاری که طرحشان همزمان با شیوع کرونا شد و طرح خود را برای کمک به کشور در دوره کرونا تمدید کردند؛ حدود ده هزار نفر خانه‌نشین شده اند که بزرگ‌ترین بداخلاقی نظام سلامت است.

میرزابیگی گفت: ما در سه مقوله معاون اول و دستگاه‌های مربوطه جلسه داشتیم که یکی بحث ضرورت پرداخت فوق‌العاده خاص به پرستاران و مدافعان سلامت است و تا نتیجه گرفتن آن را پیگیری می‌کنیم و حدود دو هفته برای ارائه پیشنهادها مهلت داریم.

او گفت: بحث دیگر تعیین تکلیف همین ۱۷ هزار نیرویی هستند که در حال خانه‌نشین شدند، هستند و باید توجه کنیم که بیشتر آن‌ها متأهل هستند و نباید خانه‌نشین شوند. برای این بحث نیز دو هفته مهلت ارائه راهکار داریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: موضوع سوم نیز درباره تعریف یک استاندارد در کشور است که چه کسانی نیروی حرفه‌ای و چه افرادی نیروی غیرحرفه‌ای هستند.

او درباره تعرفه گذاری توضیح داد: در سال گذشته مقام معظم رهبری در روز پرستار بر اجرایی قانون تعرفه گذاری پرستاری تاکید فرمودند و از دولت و وزارت بهداشت خواستار اجرایی این مصوبه شدند. بنابراین در دو سال اخیر دولت ورود جدی به این مبحث داشته و تقریباً با برگزاری ۳۶ جلسه با دبیرخانه شورای عالی بیمه و سه جلسه در صحن شورای عالی بیمه و دو جلسه برای مصوبه دولت، منجر به این امر شد که آیین‌نامه قانون تعرفه گذاری حقوق پرستاران مسیر شورای عالی بیمه و دولت را طی کند.

میرزابیگی ادامه داد: در همین خصوص بعد از ابلاغ مصوبه دولت که مرتبط به اوایل سال است، سه دستورالعمل آیین‌نامه ثبت خدمات و تعرفه‌ها در اچ آی اس بیمارستان‌ها، نحوه رسیدگی و محاسبه بیمه‌ها و آیین‌نامه باز توزیع تعرفه‌ها، باید در رابطه با آیین‌نامه دولت نوشته می‌شد تا مشخص شود که درآمد حاصل باید چگونه و با چه کیفیتی میان پرستاران توزیع شود. خوشبختانه این آیین‌نامه دو روز پیش ابلاغ شد.

او ادامه داد: بر اساس تفاهم میان سازمان نظام پرستاری کشور و مجلس، دولت و وزارت بهداشت، قطعاً از اول دی سال ۱۴۰۰ این آیین‌نامه اجرایی می‌شود و قابل‌ذکر است که بر اساس آیین‌نامه باز توزیع در اولین ماه محاسبات حقوقی پرستاران صورت می‌گیرد و ضرب‌در تعداد ماه‌های گذشته با مبلغ دی ماه ۱۴۰۰ می‌شود و معوقه پرستاران پرداخت می‌شود و بودجه این امر نیز تهیه شده است.

او افزود: منبع جدیدی که مجلس ارائه داد تکمیل‌کننده حق پرستاران است. هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کارانه پرستاران از بین نمی‌رود و منابعش با این ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا ادغام می‌شود و با همدیگر پرداخت می‌شود. بنا به راین نیروهای شرکتی، پیمانکاری، ۸۵ روزه، قرارداد موقت رسمی، دولتی، غیردولتی و تأمین اجتماعی با یکدیگر فرق ندارند و آیین‌نامه کاملاً شفاف و قابل تأکید است که میزان حقوق کارانه پرستاران بسته به خدمت و تعداد بیمار است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: درآمد حاصل از بسته‌های آنچه که در حقیقت منابعی که بناست توزیع شود، سهم کارانه گروه پرستاری از مجموع درآمد جزئی از حرفه ارزش‌های نسبی است. خدمات سلامتی که هم اکنون وجود دارد یعنی بیست و هفت و نیم درصدی که خود جامعه پرستاری معنای آن را می‌داند. یعنی سهم پرستار از بیست و هفت و نیم درصد فعلی، کل درآمد حاصل از بسته‌های خدمت و مراقبت‌های پرستاری در بخش‌های بالینی است. خدمات غیر روتین پرستاران نیز به صورت پروسه محور محاسبه می‌شود.

او در پاسخ به سوال میزان کمبود پرستار گفت:در حال حاضر با بررسی های انجام گرفته حداقل صد هزار پرستار کم داریم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!