یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 80515 |
تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ |
74 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر،  در ادامه تنش بین  دو کشور همسایه یونان و ترکیه، وزارت دفاع یونان شبانگاه چهارشنبه به وقت تهران مدعی نقض حریم هوایی خود توسط دو فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه شد. به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» وزارت دفاع یونان مدعی شد که دو جنگنده از نوع «اف-۱۶»  بعد از ظهر چهارشنبه به […]

به گزارش ادراک خبر،  در ادامه تنش بین  دو کشور همسایه یونان و ترکیه، وزارت دفاع یونان شبانگاه چهارشنبه به وقت تهران مدعی نقض حریم هوایی خود توسط دو فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه شد.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» وزارت دفاع یونان مدعی شد که دو جنگنده از نوع «اف-۱۶»  بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی با پرواز در ارتفاعات ۱۰ هزار و ۱۷ هزار پایی حریم هوایی این کشور را نقض کردند.

یونان مدعی شده که این جنگنده‌ها بر فراز دو جزیره «آگاثاونیسی» و«آنثروپوفاگوی» در دریای اژه پرواز کردند. این وزارتخانه از شناسایی و رهگیری این دو جنگنده بر اساساقوانین بین‌المللی هوانوردی خبر داد. یونان روز سه شنبه نیز مدعی پرواز یک فروند پهپاد ارتش ترکیه بر فراز دریای اژه شد.

این در حالی است که یونان نیز در حال ارتقا جنگنده‌های اف-۱۶ خود است به طوریکه وزیر دفاع یونان روز سه شنبه از دو فروند جنگنده «اف-۱۶ واپیر» نوسازی شده این کشور در پایگاه هوا فضای یونان در «تاناگرا» بازدید کرد. «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع  یونان گفت که این نشان دهنده عصر جدیدی برای ارتش یونان است.

وی گفت:«با جنگنده‌های وایپر، ما در حال برداشتن گام بزرگ دیگری در عصر جدید برای نیروهای مسلح خود هستیم. تهدیدها و چالش‌هایی که امروز کشور ما با آن مواجه است،  این اقدام را ایجاب می‌‌کند.»

یونان و ترکیه در مدت‌هاست که با هم اختلاف دارند. این اختلاف در حوزه‌های انرژی ادعاهای ارضی و موارد دیگر مطرح می‌شوند.

ترکیه  در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

در ادامه تنش بین این دو کشور همسایه،  رئیس پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه در دیدار با همتای مالتی خود یونان را یک «تهدید ملی» خواند.  «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با همتای مالتی خود یونان را یک تهدید ملی خواند و گفت: «غیرقابل قبول است که یونان بخواهد “دریای اژه” را به یک دریاچه یونانی تبدیل کند.»

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!