یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 84147 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ |
69 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، وزیر امور خارجه ترکیه گفته شورای امنیت بایستی توسعه داده شود و حق وتوی پنج عضو دائمی این شورا باید لغو شود. «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته آنکارا خواستار آن است که شورای امنیت، «فراگیرتر» باشد و حق وتوی پنج قدرت دائمی این […]

به گزارش ادراک خبر، وزیر امور خارجه ترکیه گفته شورای امنیت بایستی توسعه داده شود و حق وتوی پنج عضو دائمی این شورا باید لغو شود.

«مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته آنکارا خواستار آن است که شورای امنیت، «فراگیرتر» باشد و حق وتوی پنج قدرت دائمی این شورا لغو شود.

اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راستای سیاست درازمدت این کشور است اما با پیشنهاد اخیر آمریکا هم همسو است.

چاووش اوغلو گفت: «باور ما این است که شورای امنیت باید فراگیرتر باشد. فرمول‌های زیادی وجود دارند که توسط بسیاری از کشورها ارائه می‌شوند و همه کشورها بایستی در آنجا نماینده داشته باشند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اصلی‌ترین طرفداران این دیدگاه است و بارها با گفتن اینکه «دنیا بزرگتر از ۵ کشور است» خواستار اجرای آن شده است.

سازمان ملل متحد در پایان جنگ جهانی دوم توسط قدرت‌های پیروز جنگ پایه‌گذاری شد. این قدرت‌ها شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت درآمده و صاحب حق وتو شدند. ۱۰ عضو چرخشی شورای امنیت برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یکی از مخالفان برداشته شدن حق وتوی سازمان ملل است. او گفته «چنانچه حق وتو برداشته شود، سازمان ملل همان روز می‌میرد.»

آمریکا کشوری است که بیش از سایر کشورهای عضو دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده کرده. این کشور بیش از ۸۰ بار از این حق استفاده کرده که اکثر آنها در دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی بوده است.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!