جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 85886 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵ |
66 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادراک خبر، «فرزاد اشرافی» در مصاحبه تلفنی با مجله علمی «روزنه» شبکه رادیو گفتگو درباره بیماری آلزایمر گفت: هر فراموشی، آلزایمر نیست و ۸۰ درصد ناشی از زوال عقل است. وی، بروز آلزایمر در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال را خیلی نادر دانست و افزود: شایع‌ترین عامل آلزایمر سن است؛ معمولاً بعد از […]

به گزارش ادراک خبر، «فرزاد اشرافی» در مصاحبه تلفنی با مجله علمی «روزنه» شبکه رادیو گفتگو درباره بیماری آلزایمر گفت: هر فراموشی، آلزایمر نیست و ۸۰ درصد ناشی از زوال عقل است.

وی، بروز آلزایمر در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال را خیلی نادر دانست و افزود: شایع‌ترین عامل آلزایمر سن است؛ معمولاً بعد از ۶۵ سالگی به ازای هر پنج سال بروز آلزایمر دو برابر می‌شود و علتش هم تخریب سلول‌های مغزی و اضمحلال و تهدید ناحیه لب گیجگاهی و حافظه و اطلاعات مغزی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرف‌ها، هذیان‌ها و توهمات بینایی و شنوایی را نیز از دیگر علائم این بیماری برشمرد و گفت: بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.

اشرافی را فراموشی عنوان و تاکید کرد: این بیماری می‌تواند اختلالات شناختی و مشکلات خلقی نیز ایجاد کند و افراد بر اساس همان شخصیتی که دارند ممکن است موجب افسردگی و اضطرابی و بی قراری شوند.

وی گفت: این بیماری همچنین می‌تواند موجب بدبینی و اشتباه محاسبه پول، اختلال در جهت یابی مسیر‌ها و اختلال در قضاوت نسبت به اطرافیان شود؛ این مشکل جزو اختلالات شخصیتی و خلقی است که از افراد دارای بیماری آلزایمر بروز می‌کند و باعث سوء تفاهم و بدبینی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه عوامل خطر همچون فشار خون بالا، سابقه افسردگی طولانی مدت، سابقه مصرف سیگار و الکل شیوع آلزایمر را بیشتر می‌کنند، افزود: بالا بودن چربی خون، مشکلات قلبی عروقی، بالا بودن وزن و دیابت، ضربات مکرر و متعدد به مغز در ورزش‌هایی مانند بوکس نیز می‌توانند منجر به آلزایمر شوند.

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عامل ژنتیک بین ۵ تا ۱۰ درصد در بروز آلزایمر نقش دارد، ادامه داد: کسانی که اختلالات خواب دارند و در خواب سر و صدا و جیغ و داد می‌زنند احتمالاً مبتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌شوند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید