شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 86522 |
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ |
86 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ

به گزارش ادرارک خبر به نقل از ایرنا، محمد پورجم روز پنجشنبه گفت : توت یکی از درخت های سازگار با اقلیم ایران است و در بسیاری از مناطق آن از جمله استان اصفهان و شهر علویجه از توابع شهرستان نجف آباد، کشت می شود اما چالش های بسیاری درباره استفاده بهینه از محصولات آن […]

به گزارش ادرارک خبر به نقل از ایرنا، محمد پورجم روز پنجشنبه گفت : توت یکی از درخت های سازگار با اقلیم ایران است و در بسیاری از مناطق آن از جمله استان اصفهان و شهر علویجه از توابع شهرستان نجف آباد، کشت می شود اما چالش های بسیاری درباره استفاده بهینه از محصولات آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: در بسیاری از شهرهای کشور از جمله استان اصفهان این درخت به وفور وجود دارد اما بدلایل مختلف، برنامه مشخصی برای برداشت و جمع آوری محصولات آن وجود ندارد و سالانه میزان زیادی از این محصول از بین می رود و باعث کثیف شدن معابر می شود.
پورجم با تاکید بر لزوم بکارگیری ایده ها و روش های جدید و فناورانه برای برداشت، جمع آوری و فرآوری محصولات این درخت و استفاده از سایر اجزای آن، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، رویداد شتاب (استارتاپ) توت درختی در بهمن امسال در مرکز آموزش علمی کاربردی علویجه برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه علاقه مندان به این موضوع می توانند ایده های خود را در زمینه های تجاری سازی، ماشین آلات، کشاورزی و مسائل فرهنگی و اجتماعی در این رویداد ارائه کنند، گفت: با شماری از سرمایه گذاران برای حمایت از ایده های برتر مذاکره شده است.
رییس مرکز آموزش علمی کاربردی علویجه افزود: حمایت از ایده های جدید در زمینه چگونگی فرآوری و بسته بندی محصولات درخت توت به اشتغالزایی و رونق اقتصادی منجر می شود.
وی با اشاره به اینکه درخت توت از مزایای شهر علویجه در غرب اصفهان محسوب می شود، تصریح کرد: سالانه حجم بالایی از محصولات آن به دلایل مختلف، مورد استفاده قرار نمی گیرد و از بین می رود که البته این موضوع بین بسیاری از شهرها مشترک است.
پورجم با بیان اینکه چند سال گذشته رویدادی با عنوان ” جشنواره گردشگری توت  ” در علویجه برگزار شد، اظهار داشت: از سالیان دور توت به عنوان درخت بومی در این منطقه کشت می شد اما در دهه اخیر به دلایلی مانند مسائل فرهنگی اجتماعی، مهاجرت و خشکسالی بسیاری از آنها از بین رفت.
وی خاطرنشان کرد: گونه ای از درخت توت به نام ” دُم دراز” مختص این منطقه و در برابر آفات، سرما و گرما مقاوم است.
پورجم همچنین به خواص غذایی محصول توت اشاره و اضافه کرد: میزان قندی که این درخت در قالب محصول توت تولید می کند قابل توجه است و در تهیه آجیل و خشکبار، شیره و سرکه نیز کاربرد دارد.
وی با تاکید براینکه چوب درخت توت نیز بهترین کیفیت را برای ساخت سازه های سنتی دارد، گفت: کاشت این درخت در کشورمان با توجه به سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه هنوز به صرفه است اما باید برای بهره برداری بهینه از آن مدیریت مناسبی داشت و ایده های جدید را به کار گرفت.
توت (Morus)یک سرده از تیره انجیران است؛ ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع توت در جهان بشمار می آید.
شهر علویجه از توابع بخش مهردشت شهرستان نجف آباد در غرب اصفهان است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!