جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 91900 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ |
128 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

پژوهشگران با طراحی یک حسگر جدید، توانستند غذاهای منجمدی را که در معرض ذوب و انجماد چند باره قرارگرفته اند، تشخیص دهند. این حسگر با تغییر رنگ به خریدار هشدارمی دهدکه فقط به این علت که یک ماده غذایی ممکن است هنگام خرید منجمد باشد، به این معنی نیست که آن ماده غذایی در معرض […]

پژوهشگران با طراحی یک حسگر جدید، توانستند غذاهای منجمدی را که در معرض ذوب و انجماد چند باره قرارگرفته اند، تشخیص دهند.

این حسگر با تغییر رنگ به خریدار هشدارمی دهدکه فقط به این علت که یک ماده غذایی ممکن است هنگام خرید منجمد باشد، به این معنی نیست که آن ماده غذایی در معرض ذوب و انجماد چندباره قرار نگرفته است . با این حال، یک حسگر جدید که به صورت خودکار کار می کند، با تغییر رنگ به کاربر اطلاع می دهد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر.

این دستگاه نظارت بر کیفیت مواد غذایی که با تلاش تیمی از موسسه فناوری ایتالیا توسعه یافته است، هم اکنون در شکل اثبات مفهوم عملکرد خود قرار دارد.

این حسگر شامل دو الکترود – یک آند منیزیم و یک کاتد طلا – است که با یک محلول الکترولیت منجمد از هم جدا می شوند. محلول الکترولیت در نسخه های مختلف این حسگر، حاوی نمک و مواد انگور، سیب و ملون است.

به نقل از نیو اطلس، تا زمانی که محلول الکترولیت درون حسگر یخ زده بماند، یعنی هیچ اتفاقی رخ نداده است؛ اما اگر ذوب شود، به الکترون ها اجازه می دهد از آند به کاتد جریان پیدا کنند و این امر باعث می شود جریان الکتریکی در حسگر تولید شود. این جریان نیز به نوبه خود موجب می شود محلول از رنگ بنفش مایل به قرمز به رنگ آبی تغییر کند و پس از آن نیز حتی اگر ماده غذایی به همراه حسگر دوباره منجمد شوند، آبی می ماند.

دمایی را که در آن الکترولیت ذوب می شود، می توان در محدوده ۰ تا منفی ۵۰ درجه سانتیگراد (۳۲ درجه فارنهایت تا منفی ۵۸ درجه فارنهایت) تنظیم کرد.

گفتنی است که همه اجزای سازنده بدنه این حسگر از موم زنبور عسل ساخته می شود. بنابراین امید است که این فناوری پس از توسعه بیشتر بتواند به شکل یک ماده خوراکی نازک، ارزان، یکبار مصرف و قابل استفاده و بدون مشکل، به صورت مستقیم روی مواد غذایی قرار گیرد.

مقاله ای در مورد این پژوهش که با رهبری ایوان ایلیچ و ماریو کایرونی انجام شده، در مجله ACS Sensors منتشر شده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط ادراك خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید